Mától változnak a kötelező szabályai
Egy ma életbe lépő rendelet értelmében a biztosítók között immár csak elektronikusan zajlik a kártörténeti adatcsere - közölte a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).
A bonus-malus besorolásra vonatkozó szabályok ügyfelek számára talán legfontosabb pontja, hogy ha az aktuális kötelező biztosítási szerződést kezelő biztosító az új kárnyilvántartásban a szerződés első két hónapja során nem tudja beazonosítani a besoroláshoz szükséges adatokat, a szerződést véglegesen A00 osztályba kell sorolnia.
- A besoroláshoz szükséges adatok beazonosítását főként két ok nehezítheti – részletezi a lehetséges problémákat Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ gépjárműszekciójának elnöke. – Előfordulhat, hogy a biztosítók által kezelt kárnyilvántartásban szerepelnek hiányos vagy helytelen adatok. Emellett a biztosítók korábbi tájékoztatása szerint minden hetedik ügyfél pontatlan adatot szolgáltat biztosítóváltáskor. Elsősorban a korábbi kötvényszám megadásával kapcsolatban merülnek fel problémák.
A biztosítónak a szerződés kezdetétől számított másfél hónapon belül kell értesítenie az ügyfelet arról, hogy adatai a kárnyilvántartásban nem beazonosíthatók. Vagyis az ügyfélnek igen kevés ideje marad arra, hogy a szükséges korrekciót a végleges besorolás előtt megtegye.
Érdemes odafigyelni, hogy a hiányzó adatokról időben tájékoztassuk a biztosítónkat. Magasabb bónuszfokozat esetén a besorolás A00-ra történő visszaminősítése akár másfél-kétszeres díjfizetési kötelezettséget is eredményezhet. (Nem érdemes trükközni akkor sem, ha malus besorolásunk van, mert ebben az esetben a biztosító a legrosszabb, M04 kategóriába sorolja a szerződést.)
Természetesen megmarad az utólagos korrekció lehetősége. Ám ha ezt nem időben tesszük, és a díjkülönbözetet sem fizetjük be, előfordulhat, hogy a szerződés díjelégtelenség miatt megszűnik.
- Sajnos a jelenlegi szabályozás még mindig nem teszi lehetővé, hogy a kártörténeti nyilvántartásba az alkuszok is betekinthessenek – tájékoztat a FBAMSZ munkatársa. Pedig ez a problémák megoldását az ügyfelek számára is jelentősen könnyíthetné - véli. Ennek ellenére, ha a biztosítóváltás független alkuszokon keresztül történt, az alkuszok szükség esetén szívesen segítenek az adminisztrációs hibák tisztázásában és a megfelelő igazolások továbbításában.