Mától itt a regisztrációs jegy

A díjtalanul utazóknak mától ingyenes regisztrációs jegyet kell váltani jegyük vagy bérletük mellé. Az adófizetőknek eddig 300 millióba került az új rendszer, amely egy hónapja a Fidesz szerint még értelmes ötlet volt, mára azonban eltörölné, ha kormányra jut.

Mától ingyenes, regisztrációs jegyet kell váltaniuk a Máv és a Volán belföldi járatain ingyenes jeggyel utazóknak. A kedvezményes jeggyel utazók a regisztrációs jegyeket a jegykiadó géppel ellátott jegypénztáraknál, a sofőrnél, a kalauznál illetve on-line módon vehetik meg - ez utóbbi esetben a regisztrációs jegyeket a már korábban felállított internetes jegykiadó kioszkokban vehetik át az utasok.

Szollár Domokos kormányszóvivő elmondta: az új rendszer bevezetésének célja, hogy felmérjék pontosan hányan és milyen típusú kedvezményeket vesznek igénybe az utazás során. „Hússzor mérünk és egyszer vágunk" - fogalmazott a szóvivő, aki azt reméli, hogy a regisztrációs jegyek forgalmazásával ki lehet szűrni a potyázókat, illetve a regisztrációs jegyek felhasználási adatai alapján karcsúsítani a jelenlegi, vélhetőleg pazarló kedvezményes rendszert. Szollár Domokos példaként említette, hogy jelenleg Magyarországon 7,7 millió utasnak van különféle kedvezménye.

Mivel a cél az díjtalan utazási igények pontos felmérhetősége, így nem vezettek be „regisztrációs bérletet". A megváltott regisztrációs jegyek 24 óráig érvényesek, illetve a normál jegykiadó automatáknál sem kapható - itt ugyanis felmerül a veszélye, hogy egy vásárló több ilyen regisztrációs jegyet is igénybe vehetne. A vonatokon buszokon július elsejéig még nem büntetik a regisztrációs jegy nélkül kedvezményes jeggyel, vagy ingyenesen utazókat, ám utána ötszáz forint pótdíjat kell fizetni a mulasztó utasnak.

Szollár Domokos elmondta: az új rendszer bevezetésének a költségeit a Máv büdzséjéből fizették, a rendszer létrehozása becslések szerint 300-330 millió forintba került. A rendszert a már meglévő gépesített jegykiadókat üzemeltető cégek hozták létre az üzemeltetési szerződésük alapján. A gazdasági és közlekedési tárca korábban 1-1,5 milliárdos teljes költséggel kalkulált. Szollár Domokos szerint a rendszer üzemeltetésének teljes költsége azon múlik, hogy hányan veszik igénybe a regisztrációs jegyet, mivel egy jegy nyomtatása 5-15 forintos költséget jelent.

Kérdéses, hogy ablakon kidobott pénz lesz-e a rendszerbe belefektett összeg. Idén januárban Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa még úgy nyilatkozott, hogy "jó ötletnek tartja a regisztrációs jegy bevezetését, mivel így fel lehet mérni az utasok igényeit." A választási kampány során azonban a honatya szakmai véleményére is kihathatott, Fónagy a mai napon a Kossuth Rádióban azt ígérte, hogy ha a Fidesz kormányra kerül, eltörölik a regisztrációs jegyet, "mivel az értelmetlen.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.