Markáns változások előtt a biztosítási szektor
Ahogy a biztosításkötések terepe az elmúlt években egyre inkább átvándorolt az internetre, úgy értelem szerűen egyre több az ügyfelek aktivitásáról is az információ az alkuszok adatbázisaiban. A PBA Praeventio Biztosítási Alkusz Kft - jelenleg a második legnagyobb biztosításkövető Magyarországon - a mintegy 200000 ügyfélből álló "tapasztalathalmaza" révén akövetkező évekre öt nagy trendet lát kialakulni a biztosítások területén.
Dobozosok váltják fel a sokváltozós konstrukciókat
Az ügyfelek egyre kevésbé viselik el, ha sok időt kell eltölteni egy biztosítás megkötésével, paramétereinek beállításaival, és az összes lehetséges kiegészítő opció végigikszelgetésével. Mivel nem bíznak benne, hogy ki tudják ismerni a terméket, és be tudják állítani azt tökéletesre, ezért hajlandóak lemondani az egyéni beállítások végigböngészésével. Ugyanakkor elfogadják, hogy a biztosítótársaságok, és a velük együttműködő, sok ügyféllel óriási tapasztalatokat felhalmozó alkuszcégek megfelelő kategóriákat képesek kialakítani, előre csomagolt, úgy nevezett "dobozos" termékeket létrehozva. Ezekbe a leggyakoribb ügyfélprofilokra kialakított szolgáltatáscsomagokat építik, kölcsönösen kedvező árazás mellett.
Sok kis olcsó biztosítással bővül a paletta
Nemcsak dobozos biztosítások kiegészítéseként, hanem önállóan, speciális területekre, speciális élethelyzetekre is születnek biztosítási termékek. Ilyenek a különböző felelősség-átvállalási, a figyelmetlenségünkből, elfoglaltságunkból, leterheltségünkből adódó kockázatokat elhárító, vagy a korábban még nem racionalizált költségek fedezetére szolgáló termékek. Vannak olyanok is, amelyeket társadalmi trendek hívnak életre. Így jelent meg a sérülékeny mobiltelefonokra köthető kiegészítő, vagy a nagy értékű kerteket védő biztosítás.
Felértékelődik a kényelem
Elsősorban a kiegészítő szolgáltatások területén figyelhető meg, hogy egy biztosítást olyan kényelmi elemekkel is felruháznak, amelyek valós értéküket tekintve nem igényelnek különleges ráfordítást, ugyanakkor az idő, az energia, vagy éppen a speciális szakértelem hiányát pótolja az ügyfél megelégedettségére. Ilyen "asszisztencia" jellegű szolgáltatás már lakás- és gépjármű-biztosítások mellé is választható, és egyre jobban nyílik a kínálat szélesebb ügyfélkörök felé is, versenyképes árazással.
A környezeti változások sem tűnnek el nyomtalanul
Noha az elmúlt 1-2 év hektikus időjárásából még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, az azonban bizonyos, hogy az emberi tevékenység nyomán több veszély is leselkedik ingó és ingatlan vagyonunkra. Nem csak heves viharok, vízkárok, hanem környezetszennyezés, a növekvő népsűrűség, a gépjárműforgalom, vagy éppen a bűnelkövetési módszerekben beállt változások miatt reagálhat újabb és újabb termékekkel - vagy a meglévők újragondolásával - a biztosítási szféra. Egyelőre nem igényel azonnali változtatást a lakásbiztosítási fronton kiáramló kártérítések mértéke, de lehet, hogy a román piacon bevezetett kötelező felelősségbiztosítási, és gépjárművekéhez hasonló vagyoni bonus-malus rendszer idővel a magyar lakásbiztosítások körében is megjelenik majd - vélik a PBA-nál.
Megjelennek a saját márkás termékek
Az ügyfélkör igényeinek ismeretében egyre nő a versenyelőnye az értékesítés "frontvonalában" szolgáló alkuszoknak. Ezt felismerve egyedi és csak náluk hozzáférhető, csak rájuk jellemző terméket fejlesztenek az alkuszok a biztosítók bevonásával. Ily módon terjednek majd el saját márkaneves termékeik, és közvetítői szerepből feljebb lépnek, meghatározó szereplővé válva az ügyfélkörük révén - mondja Vass Gábor a PBA ügyvezetője.