Máris fúrják az Apple új rendszerét
Versenyhatósági vizsgálat indult az Egyesült Államokban az Apple új előfizetési rendszerével kapcsolatban. Az amerikai versenyfelügyelet szerepét betöltő szövetségi kereskedelmi bizottság (FTC) mellett a washingtoni igazságügyi minisztérium is vizsgálja, hogy összefér-e a piaci versenyt szabályozó törvényekkel a héten bemutatott rendszer, amelyben az Apple a saját fejlesztésű előfizetési megoldását preferálja a cégtől független tartalomszolgáltatókra – 30 százalékos jutalék mellett.
Az Apple nem gátolná kimondottan, hogy a szolgáltatók más megoldásokkal is próbálkozzanak, de olyan feltételeket szab, amelyek révén előnytelenné válhat minden más előfizetési módszer. A rendszer az Apple mobil készülékeire fejlesztett alkalmazásokra - úgynevezett app-ekre - vonatkozik, amelyeket az App Store-ból - lehet letölteni.
Azok a tartalomszolgáltatók, amelyek nem ingyen szolgáltatnak, hanem előfizetésért kívánják értékesíteni a tartalmat, úgy végezhetik a szolgáltatást, ha az Apple szoftverével bonyolítják le az előfizetést, amelyből 30 százalékot át kell engedni az Apple-nek.
A versenyjogi aggályokat az okozza, hogy a mai technológiák mellett már simán megoldható lenne, az App Store-ból letöltött alkalmazások által generált előfizetési díjak beszedése az Apple rendszerétől függetlenül is – például NFC technológiával, vagy bankkártya segítségével – de a szerződésben kikötik, hogy az ár nem lehet kedvezőbb, mint az - eredetileg zenei tartalmak forgalmazására kifejlesztett - iTunes révén kínált előfizetés.
Ha az előfizetés mégis kedvezőbb, akkor az adott szolgáltatást az Apple törölheti a mobil készülékein - például iPad-en vagy iPhone-on - elérhető alkalmazások közül. A The Wall Street Jorunal szerint ez már átlépte a hatóságok ingerküszöbét. Egyelőre előzetes elemzést végeznek, ami után nem következik feltétlenül hivatalos vizsgálat, vagy eljárás a cég ellen.
Az Apple kedden jelentette be a rendszert, két nappal később a Google is követte, az ő rendszerük a One Pass elnevezésű fizetési megoldás. Ennél a tartalomszolgáltatók mozgástere nagyiobb, a jutalék viszont kisebb, mint az Apple esetében. A Google a fizetés több több formáját támogatja, előfizetés mellett a korlátozott hozzáférést és egyes cikkek megvásárlását is, a Google-nek járó jutalék pedig nem haladja meg a 10 százalékot.