Máris drágulást okozott az e-útdíj?
A Privatbankar.hu felmérése szerint júliusban régen látott tempóban emelkedtek az élelmiszerárak a hipermarketekben. Hiába az alacsony infláció, a rezsicsökkentés nem gyűrűzik be az áruházakba - könnyen lehet, hogy az e-útdíj viszont felhajtotta az árakat. A felmérésbe az oldal 30 terméket emel be.
Az összeállítás egy héttel az e-útdíj bevezetése után készült - hogy az áremelkedés a fuvarozók megnövekedett terheinek egyenes következménye, vagy ez még csak a kezdet, és csak később épül be az élelmiszerárakba, a következő hónapok után lesz biztosabban kijelenthető.
A három hipermarketben a Privatbankar mind havi, mind pedig éves összehasonlításban áremelkedést mért. Júniushoz képest leginkább a Tesco drágult, 5,7 százalékkal, az Auchanban 5,1 százalékkal emelkedtek az árak. Az Interspar volt a "legszerényebb", mindössze 1,4 százalékkal drágultak az élelmiszerek átlagosan egy hónap alatt. Az átlagos havi áremelkedés 4 százalékos volt júliusra.
Egy év alatt jóval markánsabb a változás: az Auchan 10,5, a Tesco pedig 9 százalékkal drágábban adta ugyanazt az élelmiszerkosarat, mint egy éve. Az Árkosár éves árindexe így 9,7 százalék lett. Ez a legnagyobb áremelkedés a Privátbankár Árkosárban 2011 májusa óta.
Egy hónap alatt komolyabb, 20 százalékot meghaladó áremelkedést az almánál és a csirkemellnél mértek. Bő 10 százalékot drágult a kávé és a tea, 15-öt a whisky. Több mint 10 százalékot csökkent viszont a kóla és a tojás ára, a sajt pedig negyedével olcsóbb lett, mint júniusban.
Tavalyhoz képest nagyot ugrott a krumpli ára, másfélszereséért adják a zöldségosztályokon. Sorban a második a száraztészta 80 százalékot meghaladó éves áremelkedéssel.