Már Kína és India is defektet kapott

Hiába nőnek még mindig az eladások a feltörekvő országok piacán, az autóipart ez nem húzza ki a csávából. A helyzet egyre romlik, már Kína és India sem számít a béke szigetének.

Ne ringassák magukat az autógyártók abban a hitben, hogy a feltörekvő országokban tartósan növelni tudják eladásaikat, mert kellemetlen meglepetések érhetik őket - hűti le a várakozásokat a Reuters, csokorba szedve az iparág legfrissebb híreit.

Az ígéretes indiai piacon is mutatkoznak már a gondok: a Nissan és a Renault átértékelte és a válsághoz igazította, magyarán jelentősen csökkentette épülő új üzemének kapacitását, noha nem is olyan régen még a leggyorsabban fejlődő régióként tartották számon az országot. A tervezett két műszak helyett csak egyet indítanak, bár a cél maradt: 2015-re elvileg évi négyszázezer autónak kellene legördülnie a futószalagról.

A Renault szóvivője közölte: az üzem az eredeti határidőre, 2010 első felére elkészül, s abban fogják gyártani többek között azt a fapados kisautót, amellyel beneveztek a világ legolcsóbb autója címéért vívott csatába. Azt a verseny a Tata Motors nyerte meg, de manapság az ő öröme sem lehet felhőtlen. A járműgyártás szinte valamennyi szegmensében termelő Tata nehézgépjármű megrendelései 60 százalékot zuhantak az utóbbi hónapokban, ezért most egy hétre teljes üzemszünetet rendeltek el a vállalat egységeiben.

A második számú indiai busz és teherautógyártó, az Ashok Leyland 67 százalékkal kevesebb jármű eladásáról számolt be novemberben, nála is a leállnak majd egy időre a gyártással, elkerülendő, hogy drágán, raktárra termeljenek. Ráadásul a piaci helyzet drámai romlására való hivatkozással fél évvel, 2011 szeptemberére elhalasztották a Nissannal közösen tervezett kisteherautógyáruk avatását is.

Pedig a világ negyedik legnagyobb teherautó-piacán elvben gyorsan növekedne az igény az új járművekre, hogy legyen megfelelő nagyságú és összetételű eszközpark a kormány útépítési terveinek valóra váltásához. A hitelválság azonban egy időre keresztülhúzhatja Delhi és az autógyártók számításait.

Kínában is napirenden van a beruházások átértékelése. A legnagyobb független gyártó, a Chery és az amerikai Chrysler egy éve folyó tárgyalásai egy közös kisautó kifejlesztéséről és piacra dobásáról zátonyra futottak - jelentette a Bloomberg. Ez azt jelenti, hogy a Chery egyelőre nem árasztja el az európai és amerikai piacot a szuperolcsó kisautójával. A Chrysler embléma alatt futó kiskocsikkal eredetileg Dél-Amerikát vették volna célba, utána jött volna Európa és Észak-Amerika. A békés válást a megváltozott körülményekkel magyarázták.

A külföldi terjeszkedést egyébként nem adta fel a Chery, tegnap 1,45 milliárd dolláros kölcsönt vett fel ehhez a kínai Eximbanktól. A pénz egy részét a technológiafejlesztésre fordítják.
A Reuters jelentése szerint a Changan autógyártó-csoport már a múlt hónapban is folytatott tárgyalásokat a Forddal a Volvo megvásárlásáról. Az amerikai vállalat és a Changan között szoros a kapcsolat, a kínaiak gyártják a Focus modellt az ázsiai piacra. Az érintettek nem kommentálták a Volvo átvételéről keringő híreszteléseket.

Kínában egyébként sem rózsás a helyzet: novemberben immár harmadik hónapja tart az eladások meredek csökkenése. Ez azt eredményezi, hogy emberemlékezet óta először lesz egyszámjegyű az újautó-eladások éves növekedése a világ második legnagyobb piacán. Novemberben 523 ezer újautót állítottak forgalomba Kínában, 10,3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel ezelőtt. Az év eddigi szakában 6,16 millió kocsit vettek, s az elemzők szerint a korábban remélt tízmilliós álomhatár áttöréséről egyelőre nem kell tartani.

Az országban dolgozó gyártók közül várhatóan egy sem tudja teljesíteni eladási terveit. A FAW-Volkswagen 80 százalékon, azaz 465 ezres eladott darabszámnál tart, a 600 ezres cél elérhetetlennek látszik. A németek másik vegyesvállalata, a Shanghai Volkswagen 440 ezer egységnél, vagyis 75 százaléknál jár. Rosszabb, 65,4 százalékos a Shanghai GM, és 65,8 százalékos a Chery mutatója.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.