Már csak ketten versengenek az Opelért

Immár csak két külföldi befektető verseng az Opelért - közölte az anyavállalat General Motors szóvivője. Megerősítette azokat az értesüléseket, amelyek szerint a kínai BAIC autógyár kiszállt versenyből, így csak a Magna osztrák-kanadai alkatrészgyártó, beszállítói konszern és az RHJ belga pénzügyi befektető maradt talpon.

A benyújtott pályázatokat a General Motors és a német kormány közösen értékeli, a német állami, illetve tartományi garanciavállalás ugyanis elengedhetetlen. Döntés legkorábban a jövő héten várható.

Opel a berlini kancellária előtt. Figyelnek Angela Merkel szavára
Opel a berlini kancellária előtt

Ezzel egy időben Angela Merkel kancellár után pénteken a kormány egy másik magas rangú képviselője, Frank-Walter Steinmeier külügyminiszter is hangsúlyozta, hogy a német fél a Magnát részesíti előnyben. Német értékelések szerint az osztrák-kanadai cég mellett szól annak intenzív orosz kapcsolata, különös tekintettel arra, hogy a Magna az orosz Sberbankkal és a GAZ autógyárral közösen pályázott.  A Magnát pártfogolják a négy németországi Opel-autógyárnak otthont  adó tartományok, továbbá az alkalmazottakat tömörítő üzemi tanács is.

Nyílt titok ugyanakkor, hogy a General Motors az RHJ pénzügyi befektetőt részesíti előnyben. Az RHJ ugyanis szoros kapcsolatban áll a Riplewood amerikai befektető-társasággal, amely viszont a detroiti anyavállalattal működik együtt. A belga befektető nem is csinált titkot abból, hogy pályázat elnyerése esetén az Opel talpra állítása után azt értékesíteni kívánja, és megfigyelők szerint új tulajdonosként ebben az esetben mindenekelőtt a "régi", azaz a  General Motors jöhet szóba.

A pályázatok kiértékelésekor a fő szempont az, hogy melyik cég mekkora tőkével kíván beszállni, milyen fejlesztéseket, illetve milyen esetleges üzembezárásokat és leépítéseket tervez. Német megítélés szerint a legfontosabb a hosszú távú stratégia, amelyet az RHJ részéről hiányolnak. Frank-Walter Steinmeier külügyminiszter mindenesetre pénteki nyilatkozatában hangoztatta:"mind az Opel-alkalmazottak, mind a német adófizetők szempontjából a Magnát tekinti ésszerű megoldásnak". Ennek ellenére a verseny nyitott és szakértők annak kimenetelét  nem merik megjósolni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.