Már az öregecskedő autókat is lopják

Az autópark átlagéletkorának emelkedésével együtt egyre több idősebb járművet lopnak el Magyarországon. Emiatt egyre többen kötnek olcsó lopáscascót kötelező biztosításuk mellé.

Az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampányban jelentősen nőtt a lopáscasco népszerűsége a kgfb mellé köthető kiegészítő biztosítások sorában. A Genertelnél idén már minden nyolcadik megkötött kgfb-csomaghoz lopáscascót is választottak az autósok.

A termék népszerűségét elsősorban az magyarázza, hogy egyrészt egyre idősebb, teljes körű casco-szerződéssel már nem védett autókat lopnak el. Másrészt az így olcsón, néhány ezer forintért elérhető fél-, egy- vagy kétmilliós térítési limit az érintett autók többségének teljes értékét fedezni tudja.

A Genertel kárstatisztikái szerint nem állt meg az ellopott autók átlagéletkorának rohamos növekedése: míg ez az érték 2010-ben még 3,9 év volt, 2012-re már 5,4 évre nőtt, az idei év eddigi adatai pedig már hat év körüli átlagot mutatnak. A jelek szerint egyre nagyobb arányban lopják alkatrésznek az autókat, ezért egy-egy idősebb autó akár értékes, máshonnan már nehezen beszerezhető alkatrészbázist jelenhet a bűnözők szemében.

Ezt a tendenciát immár a lakosság is erősen érzékeli, hiszen a lopáscasco szerződések 61 százalékát minimum tízéves autókra kötik. (Az alsó korhatár eleve két év, de 2-5 év között még mindig jelentős a jóval komplexebb védelmet nyújtó teljes körű casco-szerződések aránya.)

A választható térítési limitek tekintetében a novemberi kampányban lopáscascót is kötő autósok felének az egymillió forintos összeghatár a megfelelőnek ítélt fedezeti mérték. Főként a 6-9 éves korcsoport esetében jellemző a kétmillió forintos térítési plafon. Az alacsonyabb összeghatár kiválasztásának oka elsősorban nem a díjeltéréssel magyarázható – a kétszeres fedezeti mérték díja csak 1-2 ezer forintos évi többletkiadást jelent –, hanem az érintett autók aktuális piaci értéke miatt lopás esetén a biztosító eleve nem tudna magasabb összeget téríteni. (A lopáscasco minden piaci szereplőnél önrészt is tartalmaz, melynek mértéke 20 százalék.)

Az adatok tanúsága szerint a budapesti autósok jelentősen felülreprezentáltak a lopáscasco tekintetében: az összes szerződő 44 százaléka fővárosi címre van bejelentve. A Budapesten lakó autósok óvatossága nem meglepő. A Genertel egyik korábbi felmérése szerint ugyanis a tolvajok dolgát jelentősen megkönnyíti, hogy míg vidéken az autók 60-65 százalékát garázsban tartják, Budapesten ez az arány mindössze 30 százalék. A felmérés adatai szerint Budapesten az autósok 45 százaléka éjszaka az utcán kénytelen tárolni autóját, könnyű hozzáférést nyújtva a bűnözők számára.

„Miközben az autótolvajok számára immár minden autó célponttá vált, a biztosítók is igyekeztek az ebből fakadó piaci igényre rugalmasan reagálni – magyarázza Csikós Dániel, a Genertel vezérigazgatója. – Anyagi okra immár senki sem hivatkozhat, ha nincsen lopás elleni biztosítása, mivel az autó értékétől függően az idei, ezen a héten záruló kgfb-kampányban már akár évi háromezer forintért is lehet lopáscascót találni a hazai piacon, ami még a legöregebb évjáratok számára is vonzó opció lehet.”

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.