Már az Apple sem a régi
Ha nem is ért véget az Apple sikertörténete, egy kisebb törést most feljegyezhettek ebben a befektetők, miután a cégóriás a keddi piaczárás után közzétette első negyedéves pénzügyi eredményét. Enyhén jobban sikerült a 2013-as év indítása a cég számára, mint azt elemzők előrevetítették, s ez a kisebbfajta pozitív meglepetés a részvényárfolyam erősödését vonta maga után. Időlegesen, ugyanis Tim Cook vezérigazgatónak a ködös jövőt illető mondatai lehűtötték a kedélyeket, és visszatért a kurzus eredeti szintjére.
Cook nem hagyott kétséget afelől, hogy az erősödő piaci versenyben állni fogja a sarat a cég, de ehhez újabb sikertermékre, átütő innovációra lesz szüksége. Hogy mi lesz ez, azt pontosan nem lehet tudni, egyes hírek szerint a televíziók vagy az okosórák piacát célozza meg az Apple, de az biztos, hogy a fejlesztők gőzerővel dolgoznak az újdonságon.
A fejlesztésekhez megvan a szükséges forrás is, hiszen az Apple növekvő árbevétel mellett apadó, de még mindig tisztes nyereségről adott számot. A forgalom az egy évvel ezelőtti időszak 39,2 milliárd dollárjához képest 11 százalékkal 43,6 milliárdra növekedett, ezzel párhuzamosan azonban a nettó eredmény 18 százalékkal zsugorodott: 9,5 milliárd dollárra csökkent, szemben a 2012-t indító negyedév 12,3 milliárd dollárjával. A kutatás-fejlesztési kiadások emelkedő trendje ezúttal sem tört meg, az év első három hónapjában 1,1 milliárd dollár tűnt el az Apple boszorkánykonyháján, azaz laboratóriumaiban.
Az Apple emblematikus terméke, az iPhone okostelefon ötödik generációjának őszi piacra dobása nem volt akkora durranás, mint amit előzetesen vártak tőle. Az iPhone-ból egy éve 35,1 millió darab fogyott, ezzel szemben most 37,4 milliót adtak el belőle. Az iPad viszont kitett magáért: csaknem duplájára nőtt a táblagép forgalma, a 11,8 milliós tavaly darabszám után most 19,5 millióra akadt vevő.
Itt a barátságosabb áron kínált iPad Mini őszi piaci bevezetése hozott sikert. Emellett négymillió iMac is gazdára talált. A probléma nem igazán a darabszámokkal van, hanem az egyes modelleken elérhető haszonkulcs gyors csökkenésével, ami egyértelműen az erősödő konkurencia – itt is elsősorban a dél-koreai Samsung – számlájára írható. Egy dollár bevételből egy évvel ezelőtt 47,4 centet rakhattak zsebre profitként, most már 37,5 centnél jár a mutató, s a cégvezetés ígérete szerint megpróbálják ezen a szinten stabilizálni a haszonkulcsot.
Az új sikertermék hiánya fölött érzett aggodalom beépült az árfolyamba is: tavaly szeptember óta 40 százalékkal csökkent a kurzus, ami elképesztő, 280 milliárd dolláros zuhanást jelentett a vállalat piaci értékében. A cég mindazonáltal igyekszik jó képet festeni magáról a befektetők előtt, a búfelejtésnek a legegyszerűbb módja, hogy megemeli a nyereség után kifizetendő osztalékot. Ezúttal 15 százalékkal többet fognak teríteni a részvényesek között, egy részvényre negyedévente 3,05 dollár osztalék jut.
A cég felgyorsítja sajátrészvény-vásárlási programját, az erre rendelkezésre álló keretet tízről hatvanmilliárd dollárra emelte. Az Apple döbbenetes nagyságú, 145 milliárd dolláros készpénzállománnyal rendelkezik, ez már tartalmazza az első negyedév hétmilliárdos növekményét is.