Már nem ciki vállalkozónak lenni

A vállalkozó már nem a csaló szinonimája – ez a legfontosabb üzenete annak a felmérésnek, amelyet a Kutatólabor készített. A világsikert elérő informatikai cégek – Prezi, Ustream, NNG – által alapított Bridge Budapest, a Transparency International és a CEU Business School felkérésére készült kutatás arra volt kíváncsi, hogy az embereknek mi jut eszébe, ha a vállalkozókra gondol.

Legtöbben pozitív jelzőket társítanak a vállalkozókhoz – legalábbis ezt mutatja a kutatás azon része, amelyben konkrét jelzőkről kellett megállapítania a megkérdezetteknek, hogy igazak-e a vállalkozókra. Ez alapján 88 százalék kreatívnak és 86 százalék tehetségesnek tartja a vállalkozókat, 65 százalék tisztességesnek és csak minden harmadik ember tartotta jellemzőnek a „csaló” jelzőt.

A szabad asszociációt engedő kérdés viszont ettől eltérő képet mutatott. Amikor nem irányított kérdést kaptak, akkor nagyrészt negatív jelzőket használtak a válaszadók a vállalkozókra, mint a „fehérgalléros vagy szabadlábon lévő bűnöző” vagy az „igavonó barom”, aki „drága autóval jár”. De a vagyonosodási vizsgálat, a körbetartozás, a csőd és a kiskapuk is az asszociációk közé tartoztak. Pozitív említésként a bátorságot emelte ki a válaszadók kisebb része, valamint azt, hogy a vállalkozó a túlélés esélyadója.

Ugyanakkor a bizalmatlanság is jellemző: a fiatalok (18-29 évesek) egy 5-ös skálán 2,45-re értékelték a vállalkozók megbízhatatlanságát, az idősebbek (60-65 évesek) már 2.91-re, vagyis az idősebb korosztálynak rosszabb a benyomása/tapasztalata a vállalkozókról. A munkanélküliek vannak a legrosszabb véleménnyel a vállalkozókról: 60 százalékban csalónak tartják őket.

A megkérdezettek szerint a család és a barátok tudják a legjobban segíteni a vállalkozókat, fontosak lehetnek még az állami támogatások, ugyanakkor az adó- és jogrendszer akadályozó tényező, csakúgy, mint az önbizalomhiány. Ez utóbbi egyébként a diplomások számára a legnagyobb probléma. Érdekes adat, hogy éppen a diplomás szülők támogatják legkevésbé, hogy a gyerekük vállalkozóvá váljon.

Összességében kettős kép rajzolódik ki: egyrészt él a korábban jellemző simlis, drága autós „maffiózó” vállalkozó képe, aki mindenhol kiskapukat keres, másrészt már elterjedt a kreatív, innovatív, bátor és becsületes vállalkozó képe is: főleg a fiatalabbak körében. „Azért sem mindegy, hogy milyen az üzleti környezet, mert az ország alkalmazottainak gyakorlatilag a 90 százaléka vállalkozásokban dolgozik” – üzente Rechnitzer Dóra, a Transparency International üzleti programjának a vezetője.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.