Malév néven is működhet az új nemzeti légitársaság

A fejlesztési tárca államtitkára szerint Április végére kiderülhet, lesz-e új Budapest-központú nemzeti légitársaság. A Nemzeti Fejesztési Minisztériumban azt mondják: komoly befektetőkkel tárgyalnak, a Malév hagyatéka pedig sokat ér, még akkor is, ha nem éppen a legideálisabbak a körülmények egy új légitársaság alapítására.

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára a Lánchíd Rádiónak azt mondta, hogy a szaktárca tovább tárgyal üzleti befektetőkkel, akik a Malév helyén egy új, Budapest központú nemzeti légitársaságban fantáziát látnának - számolt be a privatbankár.hu. A tárgyalásokról korábban Németh Lászlóné is nyilatkozott, a fejlesztési miniszter március elején nem tagadta, hogy felvették a kapcsolatot ez ügyben több befektetővel, de mindehhez hozzátette, hogy a jelenlegi gazdasági környezet nem igazán kedvez egy légitársaság megalapításának.

Völner szerint most olyan befektetőkkel tárgyaltak, akiknek szakmai múltjuk és tőkehelyzetük is megfelelő egy nemzeti légitársaság létrehozásához, azt nem árulta el, kikről van szó.

Az államtitkár szerint vannak komolyabb érdeklődök, a szaktárca közölte, milyen keretek között tudja elképzelni egy új cég megalapítását (az állam ebben maximum kisebbségi tulajdonosként vállalhat szerepet). A hónap végéig tehetik le ajánlataikat a fejlesztési miniszter asztalára azok a befektetők, akik új társaságot indítanának, vagyis esélyes, hogy április végére eldől, lesz-e új "Malév". Az új cég biztosan nem lesz a 66 évig működő egykori nemzeti légitársaság jogutódja, ezt az Európai Bizottság sem engedné.

A nyári menetrendben még lenne "helye" egy ilyen új cégnek a Malév hagyatékaként, utána viszont nagyon nehéz helyzetből indulna a piacon egy új légitársaság.

A Malév legértékesebb hagyatéka ugyanis még rendelkezésre áll, ezek a slotok, vagyis a nagy forgalmú reptereken azok a résidők, amikor fel- és leszállást hajthat végre egy társaság. Ha a nyári menetrend indulásáig nem alakul új cég, akkor ezeket a slotokat elveszti, azokat ugyanis újraosztják, az európai piacon jelentkező van bőven.

Üzletileg tehát mindenképp a nyár előtt lenne érdemes új céggel indulni, utána már kisebb lesz az esélye, hogy a valóban nem igazán kedvező körülmények között bárki is Budapest központú repülőtársaságot alapítson.

Az új cég helyzete így is nehéz lesz, a Malév konkurensei, elsősorban a fapados cégek agresszív terjeszkedéssel próbálnak betörni ugyanis a nemzeti légitársaság helyére.

Völner szerint a kormány kisebbségi tulajdonosként ugyan beszállhat egy tőkeerős, komoly befektető mellett egy új cégbe, hogy a "vállalkozás komolyságát ez is jelezze", de alapvetően kimaradna az új társaság megalapításából. A kormány szeretné elérni, hogy az új cég Magyarországon legyen bejegyezve, megfelelő tőkével vágjon bele az új légitársaság megalapításába és "értékelhető nagyságú flottával" kezdje meg működését - de mint Völner elmondta, ezek nem feltételek, hanem inkább "keretek", amiben a kabinet gondolkodik.

Az állam nem akar újabb ügyet a nemzeti légitársaság kapcsán Brüsszellel, még véletlenül sem - és persze a költségvetést sem akarja terhelni - a Malév folyamatos kisegítése nagy teher volt az államkasszának.

Bár jogutódja nem is lesz a Malévnak az új cég - ha lesz egyáltalán-, az könnyen elképzelhető, hogy Malév néven működhetne az új társaság, ha a befektetők részéről lesz ilyen igény, akkor az állam ezt nem fogja megakadályozni, a névhasználat joga ugyanis az államé jelenleg. A Malév brand értékes, egy induló társaságnak nagy segítség lenne.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.