Malév: tőke nélkül nincs folytatás
Ha azonban a tulajdonosok, korábbi ígéretükkel ellentétben nem rendezik a légitársaság jelenleg mínusz tizenötmilliárdon álló tőkehelyzetét, akkor nincs értelme a munkának - mondta lapunknak adott interjújában Martin Gauss, a Malév vezérigazgatója.
A német szakember - akit még a korábbi tulajdonosok, az Abramovicsfevérek szerződtettek - korábban a British Airways német leányvállalatánál, az azóta már az Air Berlinbe olvasztott Dba légitársaságnál vezényelt le nagyszabású átalakítási programot. Lapunknak elmondta: nem hallgatták el előle a Malév valós anyagi helyzetét, ám a tőkehelyzet rendezésére ígéretet kapott, s ez azóta nem teljesült.
Azonban ezzel sem lenne megoldva minden probléma: a cégnek készpénzre is szüksége van a működéshez, valamint az átalakítások finanszírozásához. Utóbbiakat nem formálisan érti: teljesen más kereskedelmi politikával dolgozó légitársaságot képzel el, amely 2012ben már csak ezer főt foglalkoztat, nem számítva a leányvállalatoknál dolgozókat. A cég egyébként már ma is karcsúbb, a téli szezonban például négy Boeingot a földön tartanak.
Ami a társaság hetven milliárdra becsült adósságállományát illeti, a számot nem erősítette meg, de úgy véli: az adósságoknál nagyobb problémája a Malévnak, hogy ő az első olyan vezető az elmúlt húsz évben, akinek légitársasági tapasztalata is van. Ugyanakkor - noha az ideális megoldás az volna, ha nem az adófizetők pénzéből adnának a Malévnak - egy bizonyos mértékig jó ötletnek tartja az állam tulajdonszerzését az adósságok fejében.
A szakember reagált azokra a véleményekre is, miszerint egy ilyen kis országnak nincs szüksége hagyományos értelemben vett nemzeti légitársaságra. Szerinte a légi járatok az infrastruktúra legalább olyan fontos részét képezik, mint az autópályák, arról nem beszélve, hogy a ferihegyi repülőtérről 3,2 millió utast szállítanak az idén, ez lényegesen több, mint a WizzAir nyolcszázezret kismértékben meghaladó adata.
További részletek holnap