Malév: csúszik a bér, csúszik a hatalomátadás?

Nem született érdemi döntés a Malév mai közgyűlésén, amely megoldhatta volna a cég anyagi problémáit, így az is bizonytalan, hogy az ígéretek ellenére a dolgozók megkapják-e bérük második részét.

Az igazgatóság előterjesztésének hiányában csak két napirendi pontot tárgyalt a Malév közgyűlése, ezek között pedig nem szerepelt a légitársaság tőkerenedezésére irányuló passzus. Ezek szerint a múlt héten mindössze ötvenezer forintos fizetési előleggel sokkolt dolgozók nem nyugodhatnak meg: a közgyűlésen semmi olyan nem történt, amitől a légitársaságnak egyszerre most lenne pénze a bérek kifizetésére. 

Malév-gépek Ferihegyen. Irány Kelet
Malév-gépek Ferihegyen. Irány Kelet

Leonov Péter vezérigazgató lemondott igazgatósági tagságáról és közös megegyezéssel távozik a vezérigazgatói pozícióból is. Ideiglenesen Fehérváry Géza, üzemeltetési vezérigazgató-helyettes irányítja a társaságot. A közgyűlésen szavaztak az alaptőke leszállításáról, hárommilliárd-hatszázmilló forintról háromszázhatvan millióra. Ennek oka veszteségrendezés, ezt lényegében törvény írja elő. Más érdemi döntés is született: az új tulajdonos, a Vnyesekonombank (VEB) két képviselője bekerült a cég igazgatóságába: Anatolij Ballo, a VEB alelnöke, aki korábban a felügyelőbizottság tagja volt, ám erről a tisztéről így lemondott, valamint Alexander Tikhomirov - a Malév közlemény szerint - a bank "munkatársa, aki húsz éve dolgozik a magyar-orosz gazdasági és pénzügyi kapcsolatok terén". Anatolij Ballo-t az igazgatóság elnökévé is megválasztották.

A légitársaság tulajdonosi körében történt átrendeződés, azaz a VEB tulajdonlása információink szerint nem vált hivatalossá, azaz Borisz Abramovics papíron még mindig az Airbridge fő tulajdonosa. Annak ellenére, hogy a VEB képviselői bekerültek az igazgatóságba és az Abramovics bizalmasának számító Leonov Péter is távozott a társaságtól, úgy tudjuk, hogy Abramovics még nem írta alá a Malévet hitelező orosz VEB bankkal a vagyonátadási (azaz a részvények átadásáról szóló) szerződést. A magyarázat az lehet, hogy a bank nem elégszik meg az Airbridge 51 százalékával, hanem a cég száz százalékára fáj a foga.

Csakhogy ebben az esetben az uniós szabályozás szerint a Malév elbúcsúzhatna az európai légtérben szerzett jogaitól. Áthidaló megoldásként a fennmaradó 49 százalékos Airbridge-részt a VEB strómanokra bízná, azaz maradna a mai rendszer, csak más szereplőkkel. Emlékezetes, hogy a VEB és közvetve az Aeroflot részvételéről a Malévban kormányközi tárgyalásokon állapodtak meg azután, hogy nyilvánvalóvá vált: az Abramovics fivérek nem tudták teljesíteni a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségeiket. Csakhogy, a beszéden túl, jogilag semmi nem történt, ráadásul múlt héten a VEB képviselői egyértelművé tették: a magyaroknak be kell szállniuk a légitársaság finanszírozásába. A tétlenség oka tehát egyértelműen pozícióharc.

Csakhogy a közgyűlés eredménytelensége miatt a dolgozók járhatnak pórul, ugyanis a januári bérük második részletéhez nem jutnának hozzá ezen a héten, noha a Malévtől erre ígéretet kaptak. Mint ismert, a Malév csupán 50 ezer forintot fizetett ki dolgozóinak a múlt héten a januári járandóságukból, a többit a közgyűlés utáni napokra ígérte.

Nem tudni, honnan lesz pénze a Malévnak a bérfizetésre, ha a múlt héten nem volt, mint hogy azt sem, meddig türelmesek még a cég beszállítói, akik bár megállapodtak a tartozások átütemezéséről a Malévval, nemigen látják a fényt az alagút végén. Mint tudjuk, több repülőtéren a Malév már hitelbe sem kap kerozint, csak azonnali fizetésre. A téli időszak most zajló része ráadásul a leginkább forgalommentes időszak: alig van utas és jegyárbevétel. A társaság nemrég fillérekért árulta az akciós jegyeit, hogy a reptéri illetékeket beszedve némi pénzhez jusson.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.