Malév - MUISZ: több utazási iroda is bankot vált egy jogvita miatt

Jó néhány utazási iroda bankot váltott a Malév-jegyek bankkártyás fizetése kapcsán kialakult vita miatt - jelentette ki Simon András, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnökségi tagja.

A Magyar Nemzet pénteken arról számolt be, hogy nagyon komoly feszültség alakult ki a bankok és az utazási irodák között a Malév-csőd miatt, mivel a bankok ugyan kártalanították az utasokat, ugyanakkor az összegeket visszaterhelték az utazási irodákra. Mint írják, a helyzet súlyosságát jelzi, hogy már több iroda is szerződést bontott a vele kapcsolatban lévő pénzintézettel.

Simon András elmondta: az utazási irodák másképp értelmezik a kártyaelfogadói szerződést, illetve az alkalmazandó jogszabályok körét, mint a bankok. Hangsúlyozta, nem tartja kirívónak a jogi vitát, partneri helyzetben ez természetesen előfordul.

Szavai szerint az irodák azt kifogásolják, hogy a vitás kérdésben az egyik fél úgy dönt, neki van igaza, és válasz, illetve egyeztetés nélkül aszerint is cselekszik. Megjegyezte, kiszolgáltatott helyzetben vannak az utazási irodák, hiszen nem ők kezelik a bankok pénzét, hanem fordítva.

Mint mondta, a MUISZ tudomása szerint jó néhány utazási iroda döntött úgy, hogy bankot vált, mert elvárták volna a partneri együttműködést.

A szövetség március végén írt levelet azoknak a pénzintézeteknek, amelyek elkezdték a kifizetett összegek visszaterhelését az utazási irodákra.

A MUISZ közlése szerint a bankok az ügyfeleknek visszafizetett pénzt levonják a kártyaelfogadó utazási vállalkozókat később, más kártyás fizetés alapján megillető összegekből, azaz beszámítást hajtanak végre.

Molnár Gabriella, a szövetség elnöke akkor azt mondta: szövetségként nem perelhetik a bankokat, de a bankkártyás fizetésekről szóló vita miatt lehetnek olyan irodák, amelyek ha kell, bíróságra viszik az ügyet.

Az ügy előzménye, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete március végén érdemi vizsgálat nélkül utasította el a MUISZ kérelmét, a felügyelet szerint ugyanis nincs hatásköre a Malév-jegyek árának visszafizetésével kapcsolatos, a bankok és az utazási vállalkozások közötti vitában.

Sütő Ágnes, a bankszövetség kommunikációért felelős területi vezetője akkor azt közölte: a repülőjegyek bankkártyás értékesítésének egy része utazási irodákon keresztül történt. Az utazási irodák a jegyértékesítéssel kapcsolatban azt az álláspontot képviselik, hogy a szolgáltatás nem teljesüléséért ők felelősséget nem viselnek - az ügynöki szerepvállalásból adódóan.

Ugyanakkor a bankkártyás fizetésből eredően az adott utazási irodák és az érintett bankok között egy másik szerződéses jogviszony áll fenn. Az utazási irodáknak ügynöki szerződésük a Malévval van, a bankokkal pedig kártyaelfogadói szerződést kötöttek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.