Malév - MUISZ: több utazási iroda is bankot vált egy jogvita miatt
A Magyar Nemzet pénteken arról számolt be, hogy nagyon komoly feszültség alakult ki a bankok és az utazási irodák között a Malév-csőd miatt, mivel a bankok ugyan kártalanították az utasokat, ugyanakkor az összegeket visszaterhelték az utazási irodákra. Mint írják, a helyzet súlyosságát jelzi, hogy már több iroda is szerződést bontott a vele kapcsolatban lévő pénzintézettel.
Simon András elmondta: az utazási irodák másképp értelmezik a kártyaelfogadói szerződést, illetve az alkalmazandó jogszabályok körét, mint a bankok. Hangsúlyozta, nem tartja kirívónak a jogi vitát, partneri helyzetben ez természetesen előfordul.
Szavai szerint az irodák azt kifogásolják, hogy a vitás kérdésben az egyik fél úgy dönt, neki van igaza, és válasz, illetve egyeztetés nélkül aszerint is cselekszik. Megjegyezte, kiszolgáltatott helyzetben vannak az utazási irodák, hiszen nem ők kezelik a bankok pénzét, hanem fordítva.
Mint mondta, a MUISZ tudomása szerint jó néhány utazási iroda döntött úgy, hogy bankot vált, mert elvárták volna a partneri együttműködést.
A szövetség március végén írt levelet azoknak a pénzintézeteknek, amelyek elkezdték a kifizetett összegek visszaterhelését az utazási irodákra.
A MUISZ közlése szerint a bankok az ügyfeleknek visszafizetett pénzt levonják a kártyaelfogadó utazási vállalkozókat később, más kártyás fizetés alapján megillető összegekből, azaz beszámítást hajtanak végre.
Molnár Gabriella, a szövetség elnöke akkor azt mondta: szövetségként nem perelhetik a bankokat, de a bankkártyás fizetésekről szóló vita miatt lehetnek olyan irodák, amelyek ha kell, bíróságra viszik az ügyet.
Az ügy előzménye, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete március végén érdemi vizsgálat nélkül utasította el a MUISZ kérelmét, a felügyelet szerint ugyanis nincs hatásköre a Malév-jegyek árának visszafizetésével kapcsolatos, a bankok és az utazási vállalkozások közötti vitában.
Sütő Ágnes, a bankszövetség kommunikációért felelős területi vezetője akkor azt közölte: a repülőjegyek bankkártyás értékesítésének egy része utazási irodákon keresztül történt. Az utazási irodák a jegyértékesítéssel kapcsolatban azt az álláspontot képviselik, hogy a szolgáltatás nem teljesüléséért ők felelősséget nem viselnek - az ügynöki szerepvállalásból adódóan.
Ugyanakkor a bankkártyás fizetésből eredően az adott utazási irodák és az érintett bankok között egy másik szerződéses jogviszony áll fenn. Az utazási irodáknak ügynöki szerződésük a Malévval van, a bankokkal pedig kártyaelfogadói szerződést kötöttek.