Őszi csoda: nyereségzónában a Malév?
Az év végi hónapokban hétmilliárd forinttal is nőhet a Malév bevétele – erősítette meg a Népszabadságnak a lapinformációkat a Malév. A cégnek már nyereséges hónapjai is vannak, ami állítólag külföldi befektetők érdeklődését is felkeltette. A veszteség mérsékléséhez ugyanakkor a kormányzatnak is tennie kellene.
A Népszabadság számolt be először arról, hogy látványosan javulnak a Malév üzemi eredményei. November elején egy dolgozói tájékoztatón az hangzott el, hogy a várakozások szerint az év utolsó négy hónapjában 4,5 milliárd forinttal javul majd a cég árbevétele a tavalyi év hasonló időszakához képest.
Most a gazdasag.hu jutott olyan adatok birtokába, melyek szerint e négy hónapban a bevételtöbblet immár hétmilliárd forint körül várható. Ez pedig azt jelenti, hogy a tavalyi árbevétel-mélyponthoz (88 milliárd forint) képest idén 95 milliárd forint fölé várják a cég árbevételét, ami a 2009-es szinttel egyezik meg. Ez persze még kis öröm: 2008-ban az árbevétel 121 milliárd forint volt, igaz, ezt nagyobb gépparkkal és tengerentúli járatokkal érte el a légitársaság.
A Malév működése látványos fordulatot vett, a tendencia folyamatosan javul. Mindez pedig minden bizonnyal annak köszönhető, hogy beérett az a munka, amit még az előző vezérigazgató által kinevezett kereskedelmi vezérigazgató-helyettes kezdett el, majd ez a stratégia kapott megfelelő támogatást marketing-oldalról és a legfelsőbb vezetéstől is. Martin Gauss, a volt vezérigazgató hosszú hónapok után szerződtetett kereskedelmi vezetőt az év elején Gergye Ottó személyében. Ezt megelőzően azonban hosszú hónapokig nem volt irányítója a kereskedelemnek, s ez meg is látszik a tavalyi árbevételen.
A gazdasag.hu információi szerint a hosszú távú járatok 2008-as megszüntetése óta a legnagyobb árbevételt érte a Malév októberben. A légitársaság havi árbevétele a mögöttünk álló három hónapban rendre meghaladta az egy évvel korábbi szintet. Szeptemberben a tavalyit 851 millió forinttal meghaladva 9,06 milliárd forint volt a jegyárbevétel, októberben pedig a tavalyi 7,5 milliárddal szemben csaknem 9,7 milliárd forint, s az eddig ismert foglalási adatok szerint novemberben – bár megkezdődött a forgalom iparág-szerte tapasztalt visszaesése – de a bevétel a tavalyi 5 milliárd forinttal szemben jóval 6,5 milliárd fölé várható.
Mindez pedig azt jelenti, hogy az év utolsó négy hónapjában hétmilliárddal nőhet az árbevétel tavalyhoz képest, sőt, még ez a szám is javulhat, mert a társaság belső becsléseiben még 290-es euróárfolyammal számolnak.
Nagyot javult a kihasználtság is: az utóbbi hetekben már 75 százalék fölötti load-faktort is regisztráltak, ami nemzetközi szinten is jó eredmény a hálózati légitársaságok között. A diszkontok ugyanakkor a nyolcvan százalék fölötti kihasználtságra vannak berendezkedve. A bevételek pedig azt jelentik, hogy az ősz első hónapjai üzemi szinten nyereségesek voltak.
Róna Márta, a Malév kommunikációs igazgatója lapunknak megerősítette a gazdálkodásról szóló lapinformációkat. A Budapest Airport pedig nemrég az októberi rekordforgalomról azt írta, hogy abban jelentős szerepe van a Malév dinamikus forgalomnövekedésének, azon belül is a külföldi (azaz az átszálló) utasok száma nőtt.
Minthogy a légitársaságok forgalmi statisztikáit hetente publikálják, az eredmények a szakma előtt is ismertek. Lapértesülések szerint a korábbi érdeklődők, azaz a kínai HNA és a Cseh Unimex-csoport (Travel Service ) után újabb befektetők érdeklődnek a légitársaság iránt. Ez utóbbit kérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztályától, jelenleg a válaszukra várunk. Mint ahogy a tekintetben is, hogy Fellegi Tamás miniszter kínai útja során – az előzetes jelzéseknek megfelelően – létrejött-e a találkozó a HNA csoport vagy a Hainan Airlines képviselőivel.
Lapunk a minisztérium által eddig nem cáfolt információi szerint a kínai céggel a tárgyalások ezidáig eredménytelennek tekinthetők. Kérdésünkre továbbra is várjuk a tárca válaszát. A kínaiak érdeklődése természetesen függ a Hochtief Airport (a Budapest Airport tulajdonosa) eladásáról szóló tárgyalásoktól is, amelyek a hivatalos tájékoztatás szerint megrekedtek, erről a német Hochtief AG profitfigyelmeztetéssel felérő közleményt tett közzé a múlt héten.
A nyereséges hónapok örvendetesek, ugyanakkor nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy a Malévnek hatalmas pénzügyi terheket kell törlesztenie, hiszen az egykori 49 százalékos tulajdonos orosz VEB felé fennáll egy 120 millió eurós hitele. Ennek jelenleg csak a kamatait kell fizetnie, de ilyen euróárfolyam mellett az is hatalmas teher a cég vállán, s ez a pénzügyi helyzetét kritikusra rontja. Ettől azonban csak a kormányzat szabadíthatja meg a céget: mint ismert, a 2009-es visszaállamosítás óta a magyar állam ezt szerződésbe foglaltan vitatja, ugyanakkor ez nem mentesíti a céget a fizetéstől.
Csak abban az esetben, ha a kormány megállapodik az orosz partnerével. E tárgyalás állásáról korábban olyan, ezidáig semmilyen mértékadó forrásból meg nem erősített információk keringtek az ügyet ismerők között, hogy az orosz fél egy számára kedvező energiaipari megállapodás esetén esetleg megértené, ha ezt a hitelt le kellene írnia, például a jelenlegi Malév Zrt. csődje esetén. A hivatalos megállapodásig azonban a Malévnak ezt fizetnie kell. S amíg a kormány nem talál megfelelő partnert a légitársaság működtetésére, addig a cég veszteségeinek milliárdos finanszírozása a kabinetre ró egyre súlyosabb terheket.