A magyarok utaznak a legkevesebbet
A magyarok és a törökök utaznak a legkevesebbet az európaiak közül – derült ki a ma közzétett Eurobarométer felmérésből, melyet a Gallup közvélemény kutató készített az uniós polgárok turisztikai szokásairól. Az uniós országok illetve azon túl a volt jugoszláv utódállamok harmincezer állampolgárának a megkérdezéséből készült kutatás szerint az unióban átlagosan megkérdezettek 68 százaléka utazott el privát utakra tavaly, ebből 32 százalékuk egyaránt volt hosszú és rövidebb utakon, 23 százalékuk csak hosszabb útra ment el, míg 12 százaléknak csak egy rövid útra futotta. A mostani felmérés az ágazat éledezését jelzi: a 2009-ben még az unióban 65 százalék volt az utazók aránya.
Az uniós átlaghoz képest Magyarország negatív rekorder: a nálunk megkérdezettek több mint 60 százaléka nem utazott, illetve nem is szándékozik elmenni sehová. Nálunk csak a törökök utaznak kevesebbet: ott a megkérdezettek 68 százaléka jelezte, hogy inkább marad otthon. Utánunk Románia, Észtország, Szlovákia és Portugália polgárai következnek a listán, mindegyik országban 40 százalék körüli az otthonmaradók aránya. A legtöbben anyagi okokból nem utaznak és különösen ez a helyzet nálunk: Magyarországon a legmagasabb azoknak az aránya (68 százalék) akik anyagi megfontolásokból maradnak otthon.
Az Eurobarométer szerint a legtöbben pihenni és rekreálódni utaznak. Arra a kérdésre, hogy milyen szolgáltatásról mondanának le, ha utazás közben spórolni kell, úgy a wellness és bevásárlást adnák fel inkább. A válaszadók túlnyomó többsége a hagyományos, bejáratott turistacélpontokat keresné fel, szemben az új alternatív turistalátványosságokkal. A kuriózumokra inkább a skandináv országok turistái és a délszláv országok turistái fogékonyak.
A kutatásból kiderül, hogy a nyaralni készülők leginkább a szép környezetet keresik, majd a második legfontosabb a környék kulturája és csak harmadik helyen szerepel, hogy milyen kényelmi szolgáltatásokat tud kínálni a felkeresni kívánt üdülőhely. A kiutazásban egyre nagyobb szerepe van a repülőgépnek, míg az autós közlekedés jelentősége folyamatosan csökken. A válaszadók immáron 39 százaléka repülővel utazik el, míg korábban 48 százalék autóval indult neki Európának, addig mára már csak 44 százalék választotta az autóban való rostokolást.
Vakációzási célpontok közül tízből négyen a saját országukban pihennék ki a munka fáradalmait, öt válaszadóból egy tervezte valamelyik EU országba az utat, míg összesen csak 16 százalékuk volt olyan, aki egy EU-n kívüli országba utazott. A legnépszerűbb ország Olaszország (12 százalék) Spanyolország (9 százalék) és Franciaország (8 százalék).
Antonio Taiani, az Európai Bizottság alelnöke lapunknak elmondta: a bizottsággal azon fáradoznak, hogy egy megújult, a fenntarthatóságra és az etikus szolgáltatásokra épülő ágazatot építsenek Európában. Taiani szerint a turizmus kitörési pont lehet a munkanélküliségből, különösen a fiatal 18-25 éves korosztály számára, amely a válság után rendkívül nehezen talál munkát Európa-szerte.
Az Eurobarométer mostani megállapításai összességében rendkívül bíztatóak az ágazatra nézve, azonban elsősorban a harmadik világ támasztotta verseny miatt új termékekkel, új látnivalókkal kell Európának előrukkolnia. Taiani elmondta: a soron következő dél-amerikai útja azt a célt szolgálja, hogy együttműködést alakítson ki az ottani turisztikai társszervekkel. Ennek a programnak a részeként olyan látnivalókat kínálnának az ottani turistáknak, amellyel az ő európai eredetüket, gyökereiket hangsúlyoznák.
Az évekkel ezelőtt Taiani által kezdeményezett EDEN (European Destination of Excellence) programba – melynek négy hazai résztvevője is van, Hortobágy, Őrség, Írottkő és a Tisza-tó – újabb társult tagokat várnak, az idén elsősorban a újraerdősített, rehabilitált ipari tájakra fognak koncentrálni.
Taleb Rifai, a Turisztikai Világszervezet főtitkára (WTO) a sajtótájkoztatón elmondta: dacára, hogy egy kemény kihívásokkal teli évtizedet zártunk, a turizmus teljesítménye megkétszereződött tíz év alatt és ezt várjuk a jövőben. Ami Európát illeti, a monopol szerepét – jelenleg Európa a leglátogatottabb kontinens – egyre inkább kikezdi a harmadik világ versenye, így Európának meg kell újítania a turisztikai koncepcióját, elsősorban a minőségi, fenntartható és etikus turizmusra kell koncentrálnia. Taleb Rifai kitért arra is, hogy Európa-szerte a kormányok a megszorítások és az államadósság miatti kényszerben hajlamosak „megenni az aranytojást tojó tyúkot” - ám szerinte minden erővel meg kell védeni az ágazatot.