Magyar Suzuki: a Justy után búcsúzik az Agila, de tovább marad a Sedici
A japán természeti katasztrófa krónikus alkatrészhiányt okozott a Magyar Suzukinál, ezért közel egy hónapon át csak egy műszakban termeltek Esztergomban, de júniusban visszaálltak a két műszakos munkarendre, így ismét napi 850 autó gördül le a szalagokról. A csökkentett üzemmód idején senkit nem bocsátottak el a dolgozók közül, akiknek fizették az állásidőt, de a műszakpótlékot nem.
Az évi 300 ezer darabos kapacitású gyárban 2010-ben 170 ezer autó készült, és az idei terv is hasonló. 2008-ban ünnepelték az 1,5 milliomodik autót Esztergomban, ahol bérmunkában korábban Subaru Justy modellek készültek, jelenleg a Splash és a SX4-es Suzukik mellett Opel Agilákat és Fiat Sediciket gyártanak. Bővítéssel kapcsolatos új beruházást nem terveznek, de folyamatos modellfejlesztési program keretében 2012. végén új esztergomi autó megjelenése várható. Ekkora kifut a Suzuki és a General Motors szerződése, melynek értelmében a Splash testvérmodelljét, az Opel Agilát jelenleg Esztergomban gyártják.
A másik bérmunka, a Fiat Sedici magyarországi gyártása még kérdőjeles, de jó hír, hogy a tervezett 2013. helyett egy évvel tovább marad az SX4-es olasz testvére Magyarországon. Erről a közelmúltban állapodott meg Torinóban a két konszern elnök-vezérigazgatója, Osamu Suzuki és az éppen 59-ik születésnapját ünneplő Sergio Marchionne. A szákkörű tárgyalásokon részt vett John Elkann a Fiat csoportot ellenőrző igazgató és többségi tulajdonos képviselője. A megbeszéléseken Osamu Suzuki felajánlotta, hogy az SX4-es-Sedici páros utódját, tehát a 2014-ben bemutatásra kerülő B-szegmensű szabadidő autót is közösen fejlesszék és gyártsák. Ez azért fontos, mert a korábbi években minden negyedik esztergomi autó Fiat jelvényes volt, az Opel Agila tette ki a termelés harmadát.
Eredetileg a Fiat évi húszezer Sedici gyártására szerződött a Suzukival, de a sikeres 2007-ben 31 855 darabot rendelt, tavaly viszont csak 16 505-ö. A megállapodás értelmében a magyar piacon nem forgalmazták a Fiat jelvényes változatot. A JATO Dynamics adatai szerint a Sedici testvérmodelljéből, a Suzuki SX4-esből 2008-ban 50 354, tavaly 37 517 kelt el az európai piacokon.
A japán-olasz megállapodás értelmében évekig a Fiat szállított 1,27 literes dízelmotorokat a Suzukinak, mely olasz szabadalom alapján már saját indiai üzemében gyártja ezeket: Menasarban évi 400 ezer hajtómű készül.
Az Opellel való szakítás már biztos, mert az Agilát leváltó, és 2012-ben piacra kerülő City nevű minit a tervek szerint az egykori Wartburg városban, Eisenachban gyártják majd: a döntést motiválhatja, hogy a keleti tartományokban még mindig 30 százalékkal alacsonyabban az órabérek, mint Németország nyugati felében. Esztergomtól már csak azért is búcsúzik a General Motors, mert a Suzuki új szövetségi partnere a Volkswagen AG, mely az elmúlt egy évben viszont határozottan lassította együttműködését a japánokkal.
A Sedici szerződés hosszabbítása mindkét félnek előnyös, hiszen a Suzuki jobban kihasználhatja esztergomi kapacitását, a Fiatnak pedig nem kell euró-százmilliókat költenie egy új kisautóra. A nagyobb kategóriában is takarékosan bővítenek az olaszok, hiszen a Chryslerben lévő tulajdonrészüket kihasználva Fiat jelvényes Dodge Journey sportos terepjárókkal lépnek a piacra, ezzel másfél--kétmilliárd eurós beruházástól mentesül a torinói cég.
Az már kevésbé jó hír, hogy éppen most hívnak rendkívüli szervizellenőrzésre több ezer Journeyt.
Esztergomi autógyár
A húsz éve alapított Magyar Suzuki Zrt. napjainkig 280 milliárd forintot meghaladó mértékben ruházott be Esztergomban, ahol jelenleg 3500 ember dolgozik, és beszállítók útján további tízezret foglalkoztat.