Magyar Suzuki: a Justy után búcsúzik az Agila, de tovább marad a Sedici

Rugalmasan változik a japán autókonszern magyarországi stratégiája, melyben lesznek kedvező és kedvezőtlen változások.

A japán természeti katasztrófa krónikus alkatrészhiányt okozott a Magyar Suzukinál, ezért közel egy hónapon át csak egy műszakban termeltek Esztergomban, de júniusban visszaálltak a két műszakos munkarendre, így ismét napi 850 autó gördül le a szalagokról. A csökkentett üzemmód idején senkit nem bocsátottak el a dolgozók közül, akiknek fizették az állásidőt, de a műszakpótlékot nem.

Az évi 300 ezer darabos kapacitású gyárban 2010-ben 170 ezer autó készült, és az idei terv is hasonló. 2008-ban ünnepelték az 1,5 milliomodik autót Esztergomban, ahol bérmunkában korábban Subaru Justy modellek készültek, jelenleg a Splash és a SX4-es Suzukik mellett Opel Agilákat és Fiat Sediciket gyártanak. Bővítéssel kapcsolatos új beruházást nem terveznek, de folyamatos modellfejlesztési program keretében 2012. végén új esztergomi autó megjelenése várható. Ekkora kifut a Suzuki és a General Motors szerződése, melynek értelmében a Splash testvérmodelljét, az Opel Agilát jelenleg Esztergomban gyártják.

A másik bérmunka, a Fiat Sedici magyarországi gyártása még kérdőjeles, de jó hír, hogy a tervezett 2013. helyett egy évvel tovább marad az SX4-es olasz testvére Magyarországon. Erről a közelmúltban állapodott meg Torinóban a két konszern elnök-vezérigazgatója, Osamu Suzuki és az éppen 59-ik születésnapját ünneplő Sergio Marchionne. A szákkörű tárgyalásokon részt vett John Elkann a Fiat csoportot ellenőrző igazgató és többségi tulajdonos képviselője. A megbeszéléseken Osamu Suzuki felajánlotta, hogy az SX4-es-Sedici páros utódját, tehát a 2014-ben bemutatásra kerülő B-szegmensű szabadidő autót is közösen fejlesszék és gyártsák. Ez azért fontos, mert a korábbi években minden negyedik esztergomi autó Fiat jelvényes volt, az Opel Agila tette ki a termelés harmadát.

Eredetileg a Fiat évi húszezer Sedici gyártására szerződött a Suzukival, de a sikeres 2007-ben 31 855 darabot rendelt, tavaly viszont csak 16 505-ö. A megállapodás értelmében a magyar piacon nem forgalmazták a Fiat jelvényes változatot. A JATO Dynamics adatai szerint a Sedici testvérmodelljéből, a Suzuki SX4-esből 2008-ban 50 354, tavaly 37 517 kelt el az európai piacokon.

A japán-olasz megállapodás értelmében évekig a Fiat szállított 1,27 literes dízelmotorokat a Suzukinak, mely olasz szabadalom alapján már saját indiai üzemében gyártja ezeket: Menasarban évi 400 ezer hajtómű készül.

Az Opellel való szakítás már biztos, mert az Agilát leváltó, és 2012-ben piacra kerülő City nevű minit a tervek szerint az egykori Wartburg városban, Eisenachban gyártják majd: a döntést motiválhatja, hogy a keleti tartományokban még mindig 30 százalékkal alacsonyabban az órabérek, mint Németország nyugati felében. Esztergomtól már csak azért is búcsúzik a General Motors, mert a Suzuki új szövetségi partnere a Volkswagen AG, mely az elmúlt egy évben viszont határozottan lassította együttműködését a japánokkal.

A Sedici szerződés hosszabbítása mindkét félnek előnyös, hiszen a Suzuki jobban kihasználhatja esztergomi kapacitását, a Fiatnak pedig nem kell euró-százmilliókat költenie egy új kisautóra. A nagyobb kategóriában is takarékosan bővítenek az olaszok, hiszen a Chryslerben lévő tulajdonrészüket kihasználva Fiat jelvényes Dodge Journey sportos terepjárókkal lépnek a piacra, ezzel másfél--kétmilliárd eurós beruházástól mentesül a torinói cég.

Az már kevésbé jó hír, hogy éppen most hívnak rendkívüli szervizellenőrzésre több ezer Journeyt.

Esztergomi autógyár

A húsz éve alapított Magyar Suzuki Zrt. napjainkig 280 milliárd forintot meghaladó mértékben ruházott be Esztergomban, ahol jelenleg 3500 ember dolgozik, és beszállítók útján további tízezret foglalkoztat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.