Magyar ajánlat az Orosz Vasutaknak
„Magyarország továbbra is versenyben van az Oroszországból és általában véve kelet felől Európába küldött áru vasúton történő továbbításáért” – válaszolt a Világgazdaságnak a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági ügyekért felelős államtitkára. Szijjártó Péter szerint nem feltétlenül a szlovákiai magas hegyeken keresztül zöldmezős beruházásként Bécsig lefektetendő, széles nyomtávú pálya szolgálja a tranzit igényeit.
Úgy fogalmazott: „A közelmúltban rendezett Szentpétervári Nemzetközi Gazdasági Fórumon a szlovákiaihoz képest alternatívát is kínáltunk az orosz szállítóknak. Az Orosz Vasutak (RZSD) elnökhelyettesével ismertettem a Budapestet elkerülő V0 vasúti körgyűrű terveit, illetve azokat a szlovák határhoz közel eső, kelet-magyarországi vasúti fejlesztési elképzeléseinket, amelyek a V0-sal együtt méltó versenytársai lehetnek a Magyarországot elkerülő vasúti áruszállításnak. A társaság elnökhelyettese elkérte és azóta meg is kapta az ezekkel kapcsolatos, részletes terveinket. Igaz, a V0-s finanszírozásáról a kínai partnerekkel folyó tárgyalások még nem zárultak le.”
A V0 vasútprojekt 360 milliárd forintba kerülne. A Budapestet elkerülő, 113 kilométeres vasúti teherszállító gyűrűt az újabb elképzelések szerint esetleg személyszállításra is igénybe lehetne venni. A projektre majd magyar-kínai konzorcium jön létre, a külföldi partner a Kínai Vasútépítési Vállalat lesz. Ám ahogyan még ennek a finanszírozása nem véglegesült, úgy a szlovákiai projekté sem, amelyről egyébként is csak jövőre döntenek.