Magyarok tervezik a dubai reptér tartalék-irányítását

Rekordmennyiségű repülőt irányított Magyarország légtere fölött a Hungarocontrol, amelynek tervei alapján készülhet el a világ legforgalmasabb repülőterének, Dubainak a tartalék irányítóközpontja. Az innovatív megoldás lényege, hogy egy kamerarendszer segítségével akkor is látják a reptér gépeinek mozgását, ha az irányítók például nincsenek a helyszínen, vagy épp rossz az idő.

Minden eddiginél több repülőgép repült át Magyarország légterén, a HungaroControl légiforgalmi irányítói közel 750 ezer légijárművet navigáltak - tette közzé a cég. A rekord oka a részleges ukrán légtérzár, emiatt az Európa-Ázsia viszonylatban közlekedő repülők komoly része került hazánk légterét érintve. 700 818 db repülőt irányítottak Magyarország légterében, ami 11,55 százalékos növekedést jelentett a 2013-as forgalomhoz képest. A budapesti érkező–induló forgalom korábbi években tapasztalt csökkenése is megállt és tavaly már 3,36 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.

A Dubai International irányítótornya
A Dubai International irányítótornya

A magas forgalmi adatokhoz hozzájárul az is, hogy 2014. április 3-ai megnyitásától 2015 május közepéig a magyar légiforgalmi irányítók csaknem 70 ezer polgári légijárművet kezeltek a Koszovó feletti magaslégtérben. A Hungarocontrol árbevétele 32,11 milliárd forint volt, 2015-ben pedig várhatóan meghaladja a 34 milliárd forintot. A cég szakemberei által kidolgozott távoli toronyirányítási megoldással készül el a világ legforgalmasabb légikikötőjének, a Dubai repülőtérnek a tartalék irányítóközpontja, a munkákban a magyar cég is részt vesz.

E megoldás lényege, hogy egy speciális kamerarendszer segítségével 100 százalékos kapacitással elláthatók egy közepes és nagyobb forgalmú repülőtér irányítási feladatai, akár a nélkül is, hogy a helyszínen lévő toronyban dolgoznának az irányítók. A rendszer segítségével jeleníti meg a légiforgalmi irányítók számára a jelenlegi irányítótorony ablakából látható képet, így bármilyen időjárási körülmények és látási viszonyok között 100 százalékos kapacitással biztosítja a repülőtér működését. Az Independent Business Group tanácsadó cég vezetésével megalakult négytagú konzorcium elkészítette a Dubai Nemzetközi repülőtérre szánt tartalék irányítótorony terveit, s már tárgyalnak a koncepció kiterjesztésének lehetőségéről a másik dubai repülőtérre, az Al Maktoumra is - ide jár a Wizz Air.

A repülőteret a jövőben várhatóan egyre több járat választja majd úti célul, így idővel akár kritikussá válhat itt a forgalmi terhelés. A magyar légiforgalmi szolgálat ennek a megoldására is javaslatot tett, így akár a két dubai repülőtér közös forgalmi stratégiájának kidolgozásában is részt vehet. A szakmai tervjavaslat alapján a partnerek további tárgyalásokat folytatnak a nagyszabású projektről. A jelentős forgalomnövekedés következtében a HungaroControl 2014-ben eredményes évet zárhatott, árbevétele 32,11 milliárd forint, mérleg szerinti eredménye 1,52 milliárd forint volt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.