Letámadjuk Szerbiát

Hihetetlen mértékben megnőtt a magyar vállalkozások érdeklődése a szerb piaci lehetőségek iránt, Németország, Franciaország és az USA után itt üzletelne a legtöbb magyar cég – tudtuk meg a Nemzeti Külgazdasági Hivataltól (HITA).

Jelenleg 15 befektetésről folynak a tárgyalások, amelyek ha összejönnek, mintegy 350 millió euró értékű beruházást jelentenének, és mintegy 10 ezer új munkahelyet teremtenének – mondta Dobos Erzsébet, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal elnöke. Az állások a következő 0,5-2 évben jönnének létre. Az előbbi számban természetesen nincs benne az Audi, az Opel és a Mercedes mintegy 12 ezer új álláshelye. A megbeszélések az elektronika, a biotechnológia, az élelmiszeripar területén tevékenykedő cégekkel folynak, amelyek között épp úgy megtalálható európai, mint amerikai vagy távol-keleti. Alapvetően elektronika, biotechnológia és élelmiszer-ágazatokból érkeztek a potenciális befektetők, köztük vannak amerikaiak, ázsiaiak és európaiak is.

Miközben a HITA a költségvetése mintegy negyedét költi beruházásösztönzésre, a magyar cégek exportjának segítésére a források 60 százalékát szánja. Január elseje óta a különböző rendezvényeken, vásárokon, kiállításokon több mint ezer vállalkozás vett részt, és mintegy 30 millió euró értékű exportüzletet között. A HITA fókuszál a hagyományos piacokra, az EU-ra, a környező államokra, de Ázsia és az arab térség is képben van. Utóbbiak országaiba a közeljövőben állami delegációk mennek, amelyekhez csatlakozva a magyar cégek helyben köthetnek megállapodásokat, üzleteket.

Extra érdeklődést tapasztal a HITA Szerbia iránt. Ennek részben az az oka, hogy onnan vámmentesen érhető el az orosz piac. A vállalkozások az élelmiszeriparban látnak komoly lehetőséget, olyannyira, hogy akár gyártókapacitásokat is odatelepítenének. De fokozottan figyelnek a magyar vállalkozások a szerb fémiparra, az autóiparra, az építőiparra. Utóbbiban nem csak alapanyagokat adnának el, hanem akár kiviteledzői munkákat is vállalnának. A HITA azt tapasztalja, hogy nem csak a magyarok aktivizálták magukat, de határon túli kamarák is.

Az ügynökség egyik legfontosabb törekvése, hogy minél több magyar beszállító tudjon rácsatlakozni a multinacionális beruházásokra. A HITA jelenleg 36 multival és 67 potenciális beszállítóval tárgyal. Január óta négy együttműködési megállapodást tudtak kivitelezni, amelyek alapvetően közös képzést jelentenek.

Ahogyan Kerekes György, a HITA elnökhelyettese mondta, próbálnak olyan befektetőket megszólítani, amelyek tevékenységéhez Magyarországon adott a háttéripar, azaz nagyobb eséllyel jöhetnek össze beszállítói szerződések. Hozzátette, ő már egyébként azt is eredménynek tartja, ha egy multinacionális cég hozzánk telepíti első körös beszállítóit, amelyhez a második vonalban csatlakozhatnak a hazai vállalkozások.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.