Lehívott az MNV! Vihetik a Budapest Airport állami részét

Lehívta a Budapest Airport Zrt. állami tulajdonú kissebbségi részesedésének eladására szóló opciót a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. június 15-én. Az Airport Hungary Tanácsadó Kft. az értesítés átvételétől számított 30 napon belül fizeti meg a részvénycsomag ellenértékét.

A Budapest Airport (B) Zrt. állami tulajdonú kisebbségi részvénycsomagjának értékesítése nem a 2005-ös részvény adásvételi megállapodás módosításával, hanem a részvényesek között szintén 2005-ben kötött (és 2007-ben módosított) Részvényesi Megállapodásban rögzített eladási opciós jog érvényesítése útján történik meg - tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Fejlesztési Minisztréium (NFM). Az MNV Zrt. a megállapodás rendelkezései szerint 2011. június 18-i jogvesztő határidővel élhetett az eladási opció lehívási jogával.

Nem adná a repülőtéri részvényeket a MOSZ
Reviczky Zsolt 2009.05.07. Digitális 2009. május 7. Ferihegy, repülőtér, új beton alapkőletétel. Ferihegy, Budapest Airport új beton felavatása, bővítés, építkezés, bontás. Apácák a szélben. Fotó: Reviczky Zsolt

A korábbi privatizáció során befolyt 465 milliárd forintból a 75 százalék mínusz egy szavazatnyi részvénycsomag vételára csak 60 milliárd forintot tett ki. A fennmaradó 405 milliárd forint a repülőtér 75 évre szóló vagyonkezelési jogának és az eladott eszközöknek az ellenértéke volt.

Az opciós részvények ára az opció lehívásának napján 36,6 milliárd forint volt. A részvény névértéke a Budapest Airport Zrt. 30,552.millió euró összegű jegyzett tőkéjének egynegyede, mintegy 2 milliárd forint. A kisebbségi részvénycsomagra készített aktuális vagyonértékelés 31,8 milliárd forint értéket állapított meg. A fenti adatok alapján tehát a kisebbségi részvénycsomagot értékarányos áron adta el az állam.

A BA Zrt. által végrehajtott repülőtéri fejlesztések finanszírozási kamatterhe miatt az MNV Zrt. az egyébként is csak egy százalékos mértékű jogosultsága erejéig sem jutott osztalékbevételhez. A kisebbségi tulajdonos ellenőrzési lehetősége abban merült ki, hogy a BA. többségi tulajdonosával vagy a társaság leányvállalataival kötött szerződésekhez az MNV támogató szavazatára volt szükség.

Az állam a korábban megkötött vagyonkezelési és a kapcsolódó finanszírozási szerződések rendelkezései alapján a tulajdonosi pozíció megszűnését követően is ellenőrzi a BA tevékenységét. A kisebbségi részvénycsomag értékesítése nem érinti a vagyonkezelési díjból (a társaság éves teljes árbevételének fél százaléka, minimum évi 750 ezer euró) való további részesedést, azt a BA a vagyonkezelési szerződés időbeli hatálya alatt változatlanul köteles megfizetni az MNV-nek.

Nem adná a repülőtéri részvényeket a MOSZ

Elutasítotja az állami vagyon további privtizálását a Munkástanácsok Országos Szövetsége Választmánya. A testület egyetért azon korábban hangoztatott kormányzati állásponttal, hogy Magyarországon az elmúlt évek során befejeződött a privatizáció, ezért elfogadhatatlannak tartja a Budapest Airport Zrt. állami tulajdonban lévő tulajdonhányadának privatizációját. Kéri a kormányt, hogy oldja fel azt az ellentmondást, ami az egyes nemzeti vagyontárgyak megítélésében - jelesül a MOL privatizációja és a Budapest Airport privatizációja között feszül. A Munkástanácsok Országos Szövetsége tárgyalást kezdeményez a kormánnyal az érintett munkavállalók bevonásával a Budapest Airport privatizációjának leállításáról.


Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.