Lehagynak minket a gépek, de ez most jó
De nem emiatt ölnek évek óta dollármilliárdokat a cégek az új technológiába. Az 5G az a hálózat, amelyen a gépek emberekkel és gépek gépekkel is képesek kommunikálni, milliárdszám. És ami ennél is fontosabb, valós időben.
A Cisco friss technológiai előrejelzése szerint 2018-ra húszmilliárd eszköznél is több kommunikál majd a neten, ez a szám pedig exponenciálisan növekszik. – Ebben a világban már nincs mobil- és vezetékes kommunikáció, adatátvitel van – mondja Turányi Zoltán, az Ericsson kutatója, aki tagja annak a csapatnak, amely Magyarországon fejleszti a világ legmodernebb technológiáját. A mai mobiltechnológiák esetében egyetlen csatornán sok felhasználó osztozik, a jövő hálózatában az a fontos, hogy mindenki kapjon saját, akár 5-6 gigabites sebeséget. Mindezt ráadásul az adatok legfeljebb ezred másodperces késleltetése mellett.
Precízebb és gyorsabb lehet a robotmunka Gustau Nacarino / Reuters |
S mi mindenre jó ez? Ha sok teherautó konvojban halad és az irányításukat gépek végzik, lehetővé válik, hogy három méteren belül kövessék egymást, ez a szélárnyék miatt 15 százalékos üzemanyagmegtakarítást és kisebb környezetszennyezést jelent. Ilyen követési távolság az emberi reakcióidő mellett biztos balesetet jelent.
Ha nincs késleltetés az adatfolyamban, akkor akár egy irodából is irányítható egy bánya mélyén egy robot, így eddig életveszélyes munkákat gépek végezhetnek helyettünk. – Ha egy sor munkát gépek gyorsabban és precízebben elvégeznek, a gazdaság egészének hatékonysága javul – mondta Turányi.
A testen viselhető egészségügyi mérőeszközök központi számítógépekbe továbbíthatják a mért adatokat, melyek másodpercek alatt elemzik azokat, és azonnal jelzést küldhetnek a páciensnek és a kezelőorvosnak, adott esetben megelőzve a bajt. Előrejelezhető a kialakuló infarktus vagy agyérgörcs, így életek menthetők meg, de a megelőzés spórolás az egészségügyi rendszernek is. Itt van magyar fejlesztés is: a hirtelen szívmegállás és a stroke kockázatát előrejelző orvostechnikai eszköz, a WIWE, amelyet a barcelonai Mobile World Congresszen mutattak be.
A járművekre telepített szenzorok és az adatokat elemző nagy teljesítményű számítógépek kommunikációja segítségével a ma még dugókkal küszködő városok közlekedése hatékonyabb, kényelmesebb lehet. Ahhoz, hogy ebből profitáljon egy nemzetgazdaság, nem csak megfelelő mennyiségű képzett fejlesztőmérnökre és informatikai szakemberre van szükség.
Azokban az országokban jöhetnek létre a mintául szolgáló és első működő projektek, ahol okosan szabályozzák az ötödik generációt: hogy működése hatékonyan segítse a helyi közösségeket, képes legyen fejleszteni a helyi ipart és közben minden érintett fél – beleértve az államokat is – jól járjon.