Legyen kéznél apró! Jön a mobilparkolás-káosz

Aki mobilon parkolt eddig, jobban teszi, ha egy röcid időre visszatér az apróra, vagy, minden esetben megvárja a kocsijánál, míg megérkezik a visszaigazoló SMS az új telefonszámról, amely erról értesíti: elindult a parkolás. Így kerülhető a büntetés, holnaptól nem kizárt a káosz a mobil parkolás körül.

Holnaptól él az új mobilparkolási rendszer, egy 2011-ben született törvény értelmében a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-n keresztül lehet csak mobil parkolási szolgáltatást nyújtani. A változás azonban várhatóan óriási káoaszt hoz.

Hogy mekkorát, azt jól érzékelteti, hogy miközben az Első Mobilfizetés Elszámoló Zrt. sajtótájékoztatóján a kisebbségi tulajdonos képviseletében Varga Zoltán, a Central Fund kockázati tőkecég első embere arról beszélt, hogy szolgáltatásuk továbbra is változatlanul működik, a Magyar Telekom SMS-ben értesítette ügyfeleit: holnaptól a mobilparkolás telefonszámai a 810 helyett a 763-as számmal kezdődnek. A parkolóórákon ma este már át is ragasztják az EME telefonszámait tartalmazó matricákat a Nemzeti Mobilcég matricáira. S ezzel véget is ért azon tényeknek a sora, amit ma biztosan tudunk az immár állami mobilfizetési rendszer indulásával kapcsolatban.

Hogy zavartalanul, megbízhatóan működik-e majd a nyolcszázmillió forintért kifejlesztett rendszer? Majd kiderül, mindenesetre, holnap-holnapután nem árt egy zsák apróval felvérteznie magát, aki nem szeretne mikuláscsomagot találni az ablaktörlője alatt. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. biztos a flott indulásban, a mobilszálgáltatóknál azonban – nevüket nem vállalva – inkább kaotikus állapotokra készültek fel, ugyanis, ha zavar lesz a rendszerben, az ügyfélpanaszok a szolgáltatóknál lesznek majd tömegesek. A rendszert ugyanis eddig csak laboratóriumi körülmények között tudták tesztelni, élesben nem.

Lapunk információi szerint mondhárom mobilcég – kettő az utolsó pillanatban – leszerződött az állami mobilfizetési céggel, ám csak a Vodafone az, amelyik a korábbi, EME-s rendszert is működteti párhuzamosan. A Telenorosok és a Telekomosok a 810-es számra küldött SMS-ek után hibaüzenetet fognak kapni az új számmal – értesültünk.

A mobilparkolás jelenlegi rendszerét kidolgozó EME Zrt. vezetője és kistulajdonosa szerint ugyanakkor a 810-es számok is élni fognak, s lehet róluk parkolást indítani, elvégre nekik élő szerződésük van az önkormányzatokkal és a mobilcégekkel, vagyis, ha valaki ezt a rendszert használja és kap visszaigazoló sms-t, a parkolóőr nem büntetheti meg. – Hacsak a parkolőrt nem utasítják kifejezetten erre – mondta V arga Zoltán, hozzátéve, hogy ez setben perlik az önkormnyzatot és minden támogatást megadnak az autósnak is.

Arról keveset szólt, hogy július elsejétől törvény alapján már csak a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-n keresztül lehet parkolni. Sőt, álláspontjuk szerint a törvény sérti az Alaptörvényt, az Önkormányzati Törvényt és számos EU-s jogszabályt is. Az EU az EME kezdeményezésére kötelezettségszegési eljárást is folytat Magyarország ellen, de amg ennek nem lesz eredménye, vagy egy beadvány alapján az Alkotmánybíróság nem semmisíti meg a jogszabályt, a mobilfizetésről szóló törvény hatályban van.

Az EME ugyanakkor úgy okoskodik, hogy a jelenleg nyújtott szolgáltatásuk nem mobilfizetési rendszer (bár a cég nevében a mobilfizetés-elszámoló szó szerepel), hanem mobil parkolást nyújt, ezért nem tartozik a törvény hatálya alá. Másik érvük pedig az: mivel itt kényelmi szolgáltatásról van szó, amit bizományi értékesítésként kezelnek, a parkolás nem lehet közszolgáltatás, így nem vonatkozik rá a 2011-es törvény.
Igazságot majd a bíróság tesz. Ami viszont tény, hogy nyolcszázmillió forintért az állam fejlesztett egy olyan rendszert, amely magánkézben már működött. S az is valószínűsíthető, hogy a bizonytalanság, a kavarodás és a kezdeti műszaki fennakadások miatt radikálisan lecsökken a mobil parkolást örmmel használók napi 60-80 ezres tábora. Ma Magyarországon 100 autósból 60 mobiltelefonon keresztül indít parkolást, s fizet azért, miközben a legjobb nyugati országban is alig éri el a húszat ez a szám.

A mobil parkolás eddig alkalmanként 75 forint kényelmi díjba került. A jelenlegi rendszer úttörő fejlesztés volt Európában, azt jelenleg évi 13-14 millió alkalommal veszik igénybe. Ezután még drágább lesz: az autósoknak ugyan csak ötven forintba kerül majd, de a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-hez kerül a parkolási díj tíz százaléka is. Vagyis, egy 440 forintos parkolási zónában egy óra parkolás után 94 forint csorog be a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerhez. A mobilszolgáltatók az eddigieknél kevesebbet kapnak majd meg, évi százmilliós nagyságrendű összeggel csökken egy szolgáltató bevétele.
De kevesebbet kapnak az önkorményzatok is: iparági információüink szerint a 13. Kerület, amely ezidáig 4-5 millió forint közötti összeget fizetett a mobil elszámoló rendszer üzemeltetéséért évente, ezt követően 80-85 millió forintot ad tovább az autósokból beszedett parkolódíjakból az állami cégnek.

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. hangsúlyozza, hogy jogszerűen az EME nem nyújthat szolgáltatást, s amikor arra ösztönzi az autósokat, hogy továbbra is az ő szolgáltatásukat használják, megtéveszti őket. Hangsúlyozzák továbbá, hogy a cég hat piaci szolgáltatóval kötött viszonteladói szerződést, akik július 1-től az ország valamennyi közterületi parkolóövezetében mobilparkolási szolgáltatást nyújthatnak. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. továbbá az ország 70 parkolási közszolgáltató társasággal szerződött le.

A Demokratikus Koalíció (DK) a mobiltelefonos parkolási rendszer átalakítása ellen tiltakozik. Vadai Ágnes szerint ezentúl az üzlet haszna pedig barátok, rokonok, "csókosok" kezébe kerül - tette hozzá.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.