Légitársaságok fekete éve
A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) márciusban még csupán 4,7 milliárd dolláros ágazati deficittel számolt, ám a gyorsan emelkedő üzemanyagárak, a megcsappant utazási kedv és a sertésinfluenza átírta a prognózisokat. Tavaly egyébként 10,4 milliárd dolláros mínusszal zárt az ágazat.
Giovanni Bisignani, a 230 légitársaságot tömörítő IATA elnök-igazgatója szerint ilyen mélyen még nem repültek, s egyelőre optimizmusra okot adó jelek sem sűrűn tünnek fel a horizonton. A szervezet éves közgyűlésén, Kuala Lumpurban azért elhangzott egy-két pozitívum. Ide sorolható, hogy a társaságok inkább csúsztatják a gépbeszerzéseiket, megrendeléseiket most már nem mondják vissza.
A megrendelt repülőgépek leszállítását későbbre tenné például a hongkongi Cathay Pacific, míg az Air India 27 darab, 8 milliárd dollár összértékű Boeing-flotta átvételét halasztaná jobb időkre. John Leahy, az Airbus kereskedelmi igazgatója szerint az amerikai United Airlines tervbe vett, 150 repülős óriásmegrendelése viszont az iparág gyógyulására utal, mint azis, hogy az arab Qatar Airways 27 milliárd dollár értékben rendelt repülőgépeket. A következő három évben négyezer gépet kellene átadni, ez a jelenlegi flotta 17 százalékának felel meg.
A légitársaságoknak az üzemeltetési költségek előteremtése is gondot okoz. Az üzemanyagárak alakulását meghatározó olaj márciusban még 46 dollárba került, azóta 60 százalékot drágult a recesszióból való kilábalásra utaló hírek kapcsán. Ez pedig még akkor is magas, ha az IATA becslése szerint a légiközlekedés idei kerozinszámlája 59 milliárd dollárral 106 milliárdra fog csökkenni. A teljes szektor bevétele ugyanakkor 80 milliárddal lesz kevesebb, az összforgalom 448 milliárd dollár lehet.
A légitársaságok a veszteséges járatok megszüntetésével, ritkitásával is spórolnak - írja a Reuters. A legnagyobb ázsiai légitársaság, a Japan Airways például most jelentette be, hogy nemzetközi járatainak számát jövő márciustól tíz százalékkal csökkenti. Globálisan az utasok száma 8, a szállított áruk mennyisége 17 százalékkal esik vissza az idén.
Az egy utasra eső bevétel 7 százalékkal csökken, miután „elfogytak" az üzletemberek az első osztályről. Több légitársaság ezt érzékelve át is alakította a gépek belsejét, növelve a turista osztály befogadóképességét. A társaságok helyzetét nehezíti, hogy áraikat a sem emelhetik s közelharcot kell folytatniuk az utasokért.
Az viszont pozitívum, hogy a repülők 7 százalékkal kevesebb szén-dioxiddal terhelik a légkört - döntően a járatcsökkentések hatására. Az ágazat képviselői a közgyűlésen vállalták, hogy szén-dioxid kibocsátásuk 2020 után nem fog növekedni.