Lefogja a kezünket a boltban a félelem

Borból, sajtból, joghurtból nem veszünk kevesebbet, mint korábban, tejből, feldolgozott húsokból és mosószerből viszont igen. A munkanélküliségtől és az anyagi helyzet romlásától való félelem miatt tavaly decemberben mélypontra süllyedt a vásárlási hajlandóság Magyarországon.

Mélypontra süllyedt a vásárlási hajlandóság tavaly decemberben a GfK Hungária legújabb, a magyar kiskereskedelmet vizsgáló kutatása szerint - mondta Kozák Ákos, a piackutató intézet igazgatója szerdán Budapesten.

A vásárlási hajlandóság 2008 szeptemberéhez képest rekord mértékben esett, ami arra utal, hogy tavaly az utolsó hónapig a hazai fogyasztók többsége nem vett tudomást arról, hogy a válság miatt át kellene alakítania vásárlási szokásait. Dörnyei Ottília, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója a kutatási eredmények ismertetésekor kiemelte: a globális válság kapcsán az előző év végén kialakult bizonytalanság nem változtatta meg a hazai kiskereskedelmet 2008-ban, csak a korábbi tendenciákat erősítette fel.

Ami a vásárlásokat illeti, a magyar háztartások a munkanélküliségtől és a családok anyagi helyzetének romlásától való félelem hatására várakozó álláspontra helyezkedtek. Megtorpant a hipermarketek és a diszkontok korábbi dinamikus növekedése: a háztartások az utóbbiban már csak 3,6, előbbiben pedig 1,1 százalékkal hagytak több pénzt tavaly, mint egy évvel korábban.

A GfK adatai szerint az élményszerű nagybevásárlások aránya két éve folyamatosan csökken, amely nem kedvez a nagyobb alapterületű boltoknak. A diszkontok pedig már 2007-ben sem tudták növelni vásárlóik számát. A magasabb árszínvonalat képviselő szupermarketek és drogériák forgalma ugyanakkor mind a teljes 2008-as évet, mind az utolsó negyedévét vizsgálva erőteljesen nőtt. A szupermarketek forgalmának értéke 2008-ban 20,2, a drogériáké 15,4 százalékkal nőtt. Ennek oka, hogy új vásárlókat is megnyertek maguknak, illetve meglévő vásárlóik is többször vásároltak náluk, és egy-egy alkalommal több pénzt is költöttek.

Dörnyei Otília kiemelte: mivel a válság miatt csökkent a fogyasztók lojalitása az egyes üzlettípusok iránt, ezért 2009-ben azok nyernek a kereskedelemben, akik új vevőket tudnak megnyerni maguknak.

Tavaly az utolsó negyedében csökkentek a magyar háztartások vásárlásai az alapvetőbb termékek közül a tej, a feldolgozott húsok és a mosószerek kategóriájában. Emellett kevesebb tea, csokoládé, édes és sós keksz, valamint őrölt pörkölt kávé fogyott. Dörnyei Otília ehhez kapcsolódóan elmondta, hogy a kávé és a tea forgalma évek óta csökken, a válság csak ráerősít erre a tendenciára.

Az alapvető termékek közül nem estek vissza a száraztészta, a sajt, a joghurt és a túró vásárlásai. Égetett szeszekből és borból is hasonló mennyiség fogyott, mint egy évvel korábban.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.