Lefelé módosítottak a világ autógyártói
A show színes és még a hétvégéig dübörög, ám a hangos zene és tűzijáték közül is egyre több kedvezőtlen hírt lehet hallani Frankfurtban, annak ellenére, hogy az autóipari mogulok sem pesszimista nyilatkozataikról híresek. Pláne, hogy a jelentős gyártók komoly növekedést produkálnak immár második éve. Igaz, a legdinamikusabban a drágább modellek eladásai nőttek. Az első nyolc hónap adatai alapján a három európai nagy prémiummárka egyre erősebben lépett a gázra, növelte kapacitását, újabb beruházásokat jelentett be. Nem véletlenül, hiszen a gazdagok legutoljára takarékoskodnak az autóvásárláson. Ennek köszönhetően világszerte nőnek a prémiummárkák eladásai, milliós darabszámaival egymásra licitál az Audi, a BMW és a Mercedes.
Az olcsóbb tömegmodelleknél más a helyzet, bár jól indult az év és a kereslet növekedése miatt még szombati műszakokat is bevezettek több észak-amerikai gyárban. A nyári visszaesés után azonban annyira felgyűltek a raktárkészletek, hogy törölték a rendkívüli munkanapokat. A General Motors Michigan állambeli Flint gyárában szeptemberben és októberben már nem lesznek szombati műszakok, itt készülnek a Chevrolet Silverado és GMC Sierra teherautók.
A nyereség növelése és a hatékonyság javítása érdekében további létszámcsökkentést tervez több európai gyártó, így a francia PSA konszern, mely 2014-ig azonos kapacitás fenntartása mellett folyamatosan csökkenti 3600 embert foglalkoztató Aulnay-i üzemének létszámát. Hasonló lépések várhatóak a Fiat, az Opel és Ford üzemeiben, hiszen több európai piacon esett a forgalom a szalonokban. Több modellváltás is csúszik csakúgy, mint az Alfa Romeo immár sokadszor elhalasztott észak-amerikai piacra vezetése.
Ellentmondásosnak látszik, hogy miközben a VW konszern rekordméretű – 62,4 milliárd eurós- beruházás keretében ötvenezer új munkahelyet tervez a 2012-216-os időszakra, a konszern elnöke, Martin Winterkorn - más autógyártók vezetőihez hasonlóan - lefelé módosította globális előrejelzését.
A legtöbb piackutató-intézethez hasonlóan a járműipar elemzők is 66 milliós darab autó eladásával számoltak 2012-ben, de a legfrissebb előrejelzések már kétmillióval csökkentették a prognózist, mely 64 millió darabról szól. 2010-ben világszerte 61,7 millió személyautó kelt el, ami 12 százalékos növekedést jelentett egy év alatt, ez különösen a BRIC országoknak (Brazília, Oroszország, India, Kína) volt köszönhető, de még az USA is belejátszott. Az idei terv 61-62 millió autóról szól, az első félévben ismét vezet a General Motors (4,54 millió db), majd a világelsőségre törő VW AG ( 4,13 millió db) következik. A Japánt sújtott március 11-i természeti katasztrófa miatt az élről a harmadik helyre csúszott a Toyota ( 3,71 millió db).