Lefejezte a Hondát a légzsák-botrány

A Hondát hat éve vezető Takanobu Ito állásába került az autógyár visszahívási botránya. A harmadik legnagyobb japán autógyártó elnöke gyakorlatilag a nyugdíjba vonulását készíti elő azzal, hogy megválik posztjától, bár az igazgatótanácsnak még tagja marad és tanácsadói státuszban foglalkoztatja tovább a vállalat.

A céget 1978 óta szolgáló Ito nevéhez fűződik az ikonikus NSX sportkocsi alumínium karosszériájának kifejlesztése. Utóda az 55 éves ügyvezető igazgató, Takahiro Hachigo lesz, aki pályafutását szintén a Hondánál kezdte 33 évvel ezelőtt. Az alulról való építkezés az Honda sajátja is lehet, hiszen Hachigo az Odyssey és az CR-V modellek alvázának kifejlesztésével szerzett nevet magának a cégen belül. Érdekesség, hogy Ito elmozdításának hírére a Honda részvényárfolyama 0,9 százalékkal csökkent.

A vállalatirányítás átalakításáról azután döntöttek, hogy a Honda immár másodszor adott ki profitfigyelmeztetést, mivel a Miskolcon légzsákgyárat építő Takata selejtes termékei miatt elrendelt visszahívások sokmilliós költsége alaposan megkurtította a nyereségét. Minőségi szempontból ez volt a Honda történetének legsötétebb fejezete. Ito megpróbált úrrá lenni a nehézségeken, meghirdette például az évi hatmillió darabos eladási célt 2017-es határidővel, de ez sem segített rajta - befektetők nem tolerálták, hogy három év óta először ismét csökkent a vállalat nyeresége és az új modellek piacra dobása is késik.

Takanobu Ito (balra) belebukott a Honda visszahívási botrányába, utóda az 55 éves ügyvezető igazgató, Takahiro Hachigo (jobbra) lesz
Reuters

A Honda 1,2 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a vesztét okozó Takatában, amelynek életveszélyes légzsákjait 2008 óta eddig 14 millió Hondában kellett kicserélni - és még legalább kilenc másik gyártó autóinál. A légzsák váratlan felrobbanásakor kirepülő gyilkos fémdarabok öt ember halálát okozták az Egyesült Államokban, kettőét Malajziában. Amiatt is bűnhődnie kellett a Hondának, hogy az utóbbi 11 évben 1700, a járműveivel történt, sérüléssel járó balesetekről nem tájékoztatta a hatóságokat.

Ezért 70 millió dolláros rekordbírságot kapott. De hazai pályán is megbuktak, hiszen a 2013-ban piacra dobott, s legnagyobb számban eladott Fit modelljüket ötször (!), a Vezel egyterű pedig háromszor kellett visszahívniuk – jegyzi meg a Bloomberg.
A Takatára is rájár a rúd: a cég az amerikai közlekedésbiztonsági hatósággal nem működik teljesen együtt a légzsákok okozta balesetek feltárásában, ezért indulásként a maximális, napi 14 ezer dolláros bírsággal sújtják. A cég 2,4 millió dokumentumot átadott ugyan a hatóságnak, viszont nem segített kiigazodni közöttük. A japánok megdöbbenéssel fogadták és cáfolták a vádat, egyben kifejezték együttműködési készségüket – írja a The New York Times.

A hatóság és az ügyben fellépő politikusok megfenyegették a Takatát: ha nem segíti a balesetek feltárását, akkor az Igazságügyi Minisztériumhoz fordulnak, hogy bírósági úton kényszerítse ki ezt, emellett az összes költséget a kártérítésekkel együtt terhelje a cégre. Ha nem jutnak gyorsan dűlőre, akkor eskü alatti vallomástételre szólítják fel a Takata alkalmazottakat, ami – a következmények ismeretében – hatásos lehet. Több szenátor a bírságok felső hatásárnak eltörlését kezdeményezi eközben, utalva arra, hogy a tavalyi évet 4,7 milliárd dolláros bevétellel záró Takata a Hondáéhoz hasonló büntetést mellényzsebből kifizeti. Kétségtelen ugyanakkor, hogy a cég szénája nem áll túl jól, hiszen a márciussal záruló üzleti évében épp a selejtes légzsákok cseréje miatt 264 millió dolláros veszteséggel kénytelen szembesülni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.