Lecsapott a BÁV-ra a GVH
A GVH közleménye szerint megállapították, hogy a BÁV-ZÁLOG Zrt., valamint a BÁV Aukciósház és Záloghitel Zrt. megalapozatlan reklámállításokat alkalmazott. Így például 2014. április 23. és 2014. augusztus 28. között azt: „a BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön". Illetve 2014. augusztus 29. és 2014. október 19. között azt, hogy „a BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön aranyfedezetre".
A GVH nem fogadta el „a BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön" szlogenben szereplő piacelsőségi állítás alátámasztására benyújtott piackutatást bizonyítékként, mert a kommunikáció üzenetének megalapozását célzó kutatás kizárólag a tömbarany elzálogosítására szolgáló kölcsönügyletekre vonatkozott. Ezzel szemben a GVH vizsgálata feltárta, hogy a tömbarany elzálogosítására való kölcsönügyletek megoszlása csekély mértékű az egyéb kölcsönügyletek között. Így a mindennapi életben tömegesen előforduló nemesfém/aranyfedezet kategóriába eső aranyékszerek elzálogosítása esetén a piacelsőségi állítás használata nem volt megfelelően alátámasztva.
A később használt „a BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön aranyfedezetre" szlogen esetében a GVH megállapította, hogy a vállalkozások olyan kutatási adatokra hivatkoztak bizonyítékként, amelyekkel a kommunikáció közzétételekor még nem rendelkeztek.
A GVH a bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett kommunikáció költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat döntően sérülékeny fogyasztókat célzott meg, a kereskedelmi gyakorlat hosszabb ideig tartott és jelentős számú fogyasztót ért el.
A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe többek között, hogy a két vállalkozás elismerte a jogsértő kereskedelmi gyakorlatot, amellyel önként fel is hagyott a GVH versenyfelügyeleti eljárásának megindítása előtt.
A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy állításaik igazolására olyan bizonyítékokat vár a vállalkozásoktól, amelyek alátámasztják azok valóságtartalmát, figyelemmel a változó piaci viszonyokra is, és a vállalkozásoknak rendelkezniük kell e bizonyítékokkal már reklámjaik közzététele előtt, hosszabb kampány esetén pedig külön figyelniük kell az eredmények esetleges változásának lehetőségére is.
A GVH megszüntette az eljárást a 2014. október 20. és 2014. december 31. között közzétett „a BÁV Záloghitel a piacon elérhető legmagasabb zálogkölcsön aranyfedezetre" szlogen vonatkozásában, valamint azon üzenetet tekintve, miszerint az érintett termék választásával a fogyasztó a számára legelőnyösebb üzletet köti.