Leállt a matricarendszer, az autósokat megbüntetik
Az autósok több tízezer, vagy akár több százezer forintja is bánhatja járműkategóriától függően az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. e-matrica értékesítési rendszerének péntek reggeli leállását. A virtuális matrica árusítás a gyorsforgalmi utakat üzemeltető cég hibája miatt szünetelt, a pótdíjat azonban a sztrádákat díjfizetés nélkül használókkal fizettetik meg. A személygépkocsi tulajdonosok büntetése akár 63 ezer 750 forint, a kamionosoké 330 ezer forint is lehet.
Hiába próbálkoztak az autópályák használatára készülő autósok péntek reggel hét órától kilenc óra húszig - se az ÁAK ügyfélszolgálati irodáiban, sem viszonteladóinál, de még mobiltelefonon sem vásárolhatták meg sztrádamatricájukat. A társaság közleményben kérte ügyfeleit, hogy aki a műszaki problémák miatt nem váltotta meg úthasználati jogosultságát, „mielőbb" pótolja a hiányosságot, a bliccelésért járó büntetés így még elkerülhető.
A kényszerből bliccelők a pótdíjakat valójában akkor úszhatják meg, ha éjfélig megvásárolják matricájukat. Ebben az esetben ugyanis az ÁAK informatikai rendszerének fel sem tűnnek a díjfizetés nélkül megtett kilométerek - az adatbázis ellenőrzésekor a számítógép megtalálja az utólag fizető autós gépkocsijának rendszámához tartozó virtuális címkét.
Rosszabbul járnak, akik az ÁAK hibájából nem tudták megváltani matricájukat és mondjuk hosszabb időre elhagyták az országot, vagy egyszerűen csak nem hallották a sztrádaüzemeltető felhívását. Szombaton nulla órától ugyanis már hiába vásárolják meg a hiányzó e-matricát, a pótdíjazás elkerülhetetlenné válik. Ezen pedig az sem változtat, hogy a hiba „nem az ő készülékükben" volt.
A méltánytalanságot az ÁAK-nál is érezhették. Erre utal legalábbis, hogy a társaság pénteki első közleményében még arról írt: ha rendszerük hibáját délelőtt tíz óráig nem sikerül elhárítaniuk, a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (NKH) egyeztetve díjmentessé teszik az autópálya használatot. Erre azonban végül nem került sor - de nem csak azért, mert az informatikai probléma kilenc óra után húsz perccel megoldódott.
Az ÁAK akkor sem tehetné díjmentessé a magyar autópályákat, ha értékesítési rendszere napokra, esetleg hetekre lebénulna. Ehhez legalábbis papírforma szerint nem kapna engedélyt a matricabevételek gyűjtő Útpénztár kulcsát őrző Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtól (KKK). Mi több, lapunk úgy tudja, a szervezetnek már az autópálya társaság honlapjára kikerült, a díjmentesség lehetőségét kilátásba helyező közleménye is sok volt. Az ÁAK-nak küldött nem hivatalos figyelmeztetésük szerint a cég ilyen kedvezményekről nem dönthet, és nem mondhat le az Útpénztár egyetlen fillérnyi bevételéről sem.
A KKK-nál megkeresésünkre szűkszavúan reagáltak. Hivatalosan csupán annyit közöltek: „A hatályos jogszabályok vonatkozó szerződések alapján KKK díjmentességet nem adhat." Próbáltunk utánajárni, miért zárkózik el a későbbi perek elkerülését lehetővé tevő méltányosságtól a díjakról rendelkező szervezet akkor is, amikor az autósok az ÁAK hibája miatt blicceltek. A válasz bicskanyitogató.
A szakértők szerint az autópályadíj olyan állami bevétel, amelyről az Államháztartási Törvény rendelkezik. Márpedig az ilyen állami bevételekről méltányosságból lemondani nem lehet. Azaz, a KKK jogszerűen jár el, amikor csírájában fojtja el az ÁAK méltányossági kezdeményezéseit.
Az íróasztal fedezékében ülő bennfentesek ezt azzal fejelik meg, hogy szerintük az autópályák használata nem kötelező. Az autósok választhatnak más útvonalat, használhatják például a főutakat is. Az pedig teljesen mellékes, miért nem vásároltak e-matricát. Már csak azért is, mert a jogszabályok szerint a sztrádákra díjfizetés nélkül eleve felhajtani sem szabad.
Vagyis, aki az ÁAK értékesítési rendszerének leállása miatt nem tudta megváltani úthasználati jogosultságát, és mégis díjas útszakaszon közlekedett, eleve büntetendő szabálysértő. Aki panaszkodás, netán pereskedés helyett jobban teszi, ha örül a nyitva hagyott kiskapunak és éjfélig csendben megvásárolja matricáját.
E sorok írója éves autópálya matricával közlekedik. Ennek ellenére egyetért azokkal akik úgy tartják: az ÁAK problémáiért nem az autósokat kellene büntetni. Éppen úgy, ahogy a sokat szidott MÁV sem bírságolja azokat az utasait, akik olyan állomáson szállnak vonatra, ahol szünetel a jegyértékesítés. A méltányos eljárás kereteit azonban a kormánynak kell megteremtenie. A labda fel van dobva.