Leállnak a Chrysler-gyárak

A General Motors után a Chrysler is gyártásának visszafogásáról döntött, a vállalat egy hónapra leállítja mind a harminc üzemét. Eközben formálódik az autógyáraknak szánt mentőcsomag: a GM nyolcmilliárd, míg a Chrysler hétmilliárd dollár áthidaló hitelt kaphat.

A hét végétől egy hónapra  leállítja üzemeit a Chrysler. A három detroiti autógyár közül a leggyengébb pénzügyi helyzetben levő vállalat a hitelpiaci válsággal és a csökkenő eladásokkal indokolta a döntést. A Chrysler vezetése a termelés szüneteltetéséről levelet küldött az alkalmazottaknak, a beszállítóknak és az autóipari szakszervezetnek (UAW). A cég tájékoztatása szerint a vevők ugyan továbbra is érdeklődnek autói iránt, de a márkakereskedők a vásárlók 20-25 százalékát veszítik el amiatt, hogy nincsenek elérhető hitelek az új autók vásárlásához.

A Chrysler mind a harminc üzemét bezárja. Az Egyesült Államokon kívül Kanadában és Mexikóban is leáll a Chrysler, a Jeep és a Dodge márkák gyártása. A cég azt is közölte, arra kényszerülhetnek, hogy leállítsák a  márkakereskedések működéséhez nyújtott hitelek folyósítását, mert ezek a kölcsönök a gyáraktól veszik el a forrásokat. A Chrysler több mint 30 ezer amerikai munkása, akiknek az érdekeit az UAW képviseli, szinte teljes fizetésüket és juttatásaikat megkapják az állásidőre. A bérköltségek az autók előállításának mintegy 10 százalékét teszik ki.

A három detroiti autógyár közül kettő, a General Motors (GM) és a Chrysler hetekkel ezelőtt figyelmeztetett: szövetségi segítség hiányában már idén fizetésképtelenné válhatnak. A GM a múlt héten közölte, hogy 2009-es első negyedévi termelését 60 százalékkal tervezi csökkenteni az idei első negyedévihez képest. Ez azt jelenti, hogy a január-márciusi időszakban mintegy félmillió autót gyárt majd, szemben az idei 750 ezerrel.

Henry Paulson pénzügyminiszter a héten azt mondta: készül a szövetségi segélycsomag a GM és Chrysler megsegítésére. A Fox News hírcsatorna értesülése szerint előbbi 8 milliárd, utóbbi 7 milliárd dollár áthidaló hitelhez juthat. Az amerikai szenátusban a múlt héten bukott el a demokraták által kezdeményezett, 14 milliárd dolláros autóipari mentőterv. Paulson közölte: a kormány elemzi a két cég pénzügyi helyzetét, és áttekinti a segítségnyújtás lehetőségeit. A három detroiti autógyár közül a Ford helyzete jobb, mint a másik kettőé: nem fenyegeti közvetlen csőd, alapvetően védőhálóra, egy 9 milliárd dolláros készenléti hitelkeretre tart igényt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.