Leáll az esztergomi vasút! De aztán korszerűbb lesz

Vonat nélkül maradnak tíz és fél hónapra az esztergomi vasútvonal mentén fekvő települések: Pilisvörösvár és Esztergom között június közepétől buszok közlekednek. A kényelmetlenségért cserébe az erre utazók jövő tavasszal átépített vasutat kapnak vissza.

Élesben tesztelheti a várhatóan nyáron hatályba lépő személyszállítási törvény lehetséges hatásait a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). Pilisvörösvár és Esztergom között legalábbis már júniusban kiderülhet, mivel jár majd, ha a MÁV-Start Zrt. számára gazdaságtalan vonatokat, a készülő új szabályozás adta lehetőségeket kihasználva, autóbuszokra cserélik. Igaz, a "teszteredmények" egy kicsit torzítanak majd. Az esztergomi vasúton utazók ugyanis visszakapják a vonatokat, míg máshol a busz és az iránytaxi a végső megoldás.

Tizenkilencmilliárd forintból újíttatja fel a Pilisvörösvár–Esztergom vasútvonalat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A társaság lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a két szakaszra bontott beruházás kivitelezői szerződéseit március 13-án aláírták. Az építkezés megkezdését azonban az erre utazók közlemények közzététele nélkül is észreveszik majd.

Ha másért nem, hát mert a korszerűsítés ideje alatt Pilisvörösvár és Esztergom között a vasutat hónapokra lezárják. A 2012. június 16-tól 2013. március 31-ig tartó vágányzár ideje alatt az utasokat vonatok helyett buszok szállítják. A vonatpótló járatok közlekedési rendjéről, útvonaláról egyelőre nincs hír. Ezt feltehetően a MÁV-Start Zrt. határozza majd meg. A NIF közleményéből azonban kiderül, hogy a vasútvonal átépítésén kik dolgoznak majd.

Pilisvörösvártól Piliscsabáig a vasút korszerűsítésére 10,4 milliárd forintot költenek. Az építési munkákat az A-HÍD Építő Zrt. vezette Szemafor Konzorcium végzi majd el. A Vasútépítők Kft.-vel és a H.F. Wiebe GmbH & Co. KG-vel felálló alkalmi cégszövetség várhatóan 2013 végére fejezi be az építkezést.

A Piliscsaba és Esztergom közti vonalszakaszon a csapat összetétele nem változik, de a szereplők a posztokat felcserélték egymás között. A NIF közbeszerzési eljárásán a legjobb ajánlatot adó Inflexió Konzorcium vezetője a Vasútépítők Kft., míg az A-Híd Építő Zrt. ennél a fejlesztésnél a H.F. Wiebe GmbH & Co. KG-vel együtt csupán "tagként" vesz részt a beruházás megvalósításában. A 2013 közepéig tartó munkájukért itt 8,7 milliárd forintot számlázhatnak.

A NIF-nél úgy tartják: a küszöbön álló fejlesztés azért fontos, mert végrehajtásával a budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakasza újul meg. És igazuk van, a vonatközlekedés átmeneti szüneteltetése naponta 14 ezer utast érint majd. A rájuk kiszabott tíz és fél hónapnyi kényelmetlenség talán megéri: a munkálatok befejezése után az esztergomi vonalon csökkenni fog a menetidő, kiszámíthatóbb lesz a vasúti közlekedés. A megállóhelyek részleges átépítésével nő a vasúti személyszállítás színvonala, az új P+R parkolóknak köszönhetően javul a megállóhelyek elérhetősége.

Az egyvágányú vasúti pályát 32,7 kilométeren építik át Pilisvörösvár és Esztergom között. Forgalmi kitérő csak két kilométeren, a Terranova gyár térségében épül. Ez a pályaszakasz lehetővé teszi majd, hogy az egyvágányú pályán a szembejövő vonatok kikerüljék egymást. Így a szerelvények követési ideje a reggeli és délutáni csúcsforgalomban 15 percre csökken.

A pálya mellett alul- és felüljárókat létesítenek, átépítik az állomások peronjait, valamint összesen 11 helyszínen 848 férőhellyel P+R parkolókat építenek. Dorog állomása mellett pedig az átszállást megkönnyítendő buszfordulót létesítenek.

Piliscsaba és Esztergom között a tervezett rekonstrukciós munkálatok eredményeként a vonatok sebessége a jelenlegi óránkénti 60 kilométerről 70–100 kilométeresre nő, így a teljes Pilisvörösvár-Esztergom közötti szakaszon várhatóan tíz perccel rövidebb lesz a menetidő.

A korszerűbb pálya révén a zajterhelés és a porterhelés is jelentősen csökken. Összesen 58 műtárgyat újítanak fel, a megállóhelyeken térvilágítást és szélesebb, magas peronokat telepítenek. Az állomások peronfedést is kapnak. A megépülő peronokban a kábelalépítményt a térvilágításra, a leendő távhangosításra, vizuális utastájékoztatóra méretezve kell kiépíteni.

A NIF kapcsolódó beruházása az Északi Vasúti Duna-híd–Pilisvörösvár vonalszakasz átépítése. A fejlesztés kivitelezőjének kiválasztása folyamatban van. A beruházás keretében megépül a második vágány a Szentendrei út és Pilisvörösvár között. A vonatok sebessége a jelenlegi óránként hatvan helyett 80-100 kilométeresre növekszik. A teljes Északi Vasúti Duna-híd–Esztergom vonalszakaszon a 2014. május 30-ra tervezett átépítés befejezésekor a menetidő Budapest-Nyugati pu.–Esztergom között 1 óra 12 percre csökken.

Külön beruházás lesz az esztergomi vasútvonal villamosítása, Esztergom állomásának átépítése, a Bécsi út és a vasútvonal szintbeli keresztezésének kiváltása, illetve a Rákosrendező–Újpest vonalszakasz átépítése is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.