Látják is, nem is az alagút végét
Idén könnyedén 0,7, jövőre pedig két százalékkal bővülhet a magyar gazdaság – közölte a privatbankar.hu konferenciáján Orbán Gábor adó- és pénzügypolitikai államtitkár. Szerinte „az adórendszer kész”: a módosításokkal a foglalkoztatást és a növekedést serkentik, bár egyes vállalatokra nagyobb teher hárul. Ábráiból kitűnt, a foglalkoztatási adatokon mennyit segített a közmunka és a külföldön szerencsét próbálók hada. Igaz, utóbbiak egyre több pénzt utalnak haza.
Az államtitkár reménye a leszorított költségvetési hiányon, a szerinte csökkenő adósságon, az élénkülni látszó beruházásokon, a javuló foglalkoztatáson, az emelkedő reálbéren, a pedagógusok béremelésén, a rezsicsökkentésből is fakadó nagyobb bértömegen, az emiatt visszatérő fogyasztói bizalmon, az esetleges új devizahiteles mentőcsomagon és a mérlegigazodás hazai és nemzetközi csillapulásán alapul.
Kincstári derűlátását más részvevők kevéssé osztották. Az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének (KTI) igazgatója, Halpern László, aki a bevezető előadást tartotta, s általánosságban is beszélt a válságok természetrajzáról, rámutatott: Magyarországon nagyobb mértékben esett a hitelezés, mint a térségben. Hozzátette, az államadósság alakulásának elemzésekor nem lehet eltekinteni a magánpénztári megtakarítások megszüntetésétől, mert ennek nyomán az implicit, vagyis a jövőbeli kötelezettség, adósság éppenséggel tovább növekedett.
Más kérdés - ez a válság általános tanulsága és kutatások eredménye is -, hogy az államadósságnak a gazdasági növekedésre gyakorolt hatása szempontjából nincs optimális szint vagy küszöbérték. Országonként, az eltérő körülmények között ezt nyilván érdemes vizsgálni, de általánosítva következtetéseket levonni nem szabad. Szintén a krízis tanulsága, hogy ha sok országban egyszerre hoznak megszorító intézkedéseket, a negatív növekedési hatás megsokszorozódhat. A konszolidáció igazi kérdése Halpern László szerint, hogy mit és hogyan hajt végre a kormányzat, nem pedig pusztán a kiigazítás mérete. Az alacsony beruházási ráta, a magyar gazdaság romló befektetői megítélése miatt a versenyképesség javításához kiszámítható jogi, intézményi, politikai környezetre lenne szükség.
Nem látja a növekedési fordulat jeleit Oblath Gábor, a KTI tudományos főmunkatársa sem, aki a gazdaság stagnálását érzékeli. A 2005-ös bázishoz viszonyított volumenindexek azt mutatják, hogy a nemzeti össztermék (GDP) a nyolc évvel ezelőtti szinten álldogál, a beruházások viszont az 1995-ös szintre zsugorodtak. A nettó export többlete húzza a gazdaságot, a GDP-hez viszonyított aránya a térségben a legmagasabb, ám a beruházási ráta a legalacsonyabb. A nettó export többlete is csökken azonban. Ezt valamelyest ellensúlyozta, hogy a belföldi felhasználás kicsit bővült. De a két hatás kioltja egymást. Ezért is volt szerény ütemű a második negyedévi növekedési adat.
A hitelezési tevékenység visszaesését hangsúlyosan említette Wolf László, az OTP Bank vezérigazgató-helyettese is, minthogy egészséges bankszektor nélkül egészséges gazdasági növekedés sincs. Ha kedvezményes árfolyamon forintosítanák a devizahiteleket, az a bankok tőkevesztésével járna, vagyis – ha volnának is érdeklődő vállalatok – a pénzintézetek nem tudnák kihelyezni az MNB új, nagyobb növekedési hitelkeretét. Halpern Lászlóhoz hasonlóan utalt a német-magyar iparkamara felmérésére, mely szerint Magyarország térségi megítélése hét év alatt nyolc hellyel romlott, a harmadikról a tizenegyedikre visszaesve.
A nemzetközi megítélés változására felhozott másik példa az elemzői kör véleménye: míg három éve még a többség úgy vélte, hogy a magyar gazdaság a régiós átlagnak megfelelően növekedik majd, addig most már érdemi lemaradást jeleznek előre. Elképzelhető, hogy jövőre a magyar ütem eléri a két százalékot, de a régiós versenytársak iramának ez csupán a fele. A közönségnek bemutatott ábrák jól érzékeltették, hogy míg a térségben a beruházási ráta majdnem 21 százalékos, addig nálunk nem éri el a 17 százalékot. A versenytársakhoz képest tehát hárommilliárd euró beruházás hiányzik a magyar gazdaságból.