A nőknek nem kvóta kell, hanem lehetőség
Ez az akadály korántsem egy konkrét, jól körülírható „elem”, mögötte több rossz társadalmi konvenció húzódik meg – folytatta. Ezek között fellelhető a női vezetőkkel szembeni előítélet, valamint a társadalomban általánosan fellelhető ellenállás a női főnökökkel szemben. Vezetőként pedig gyakran az gátolja a munkájukat, hogy nem feltétlenül fogadják el azt tőlük, amit egy férfitól igen. Ezenfelül a család is megjelenik szerepük megítélésében, utóbbi mellett – úgy tartják – kevesebb idejük marad társadalmi előrejutásuk elősegítésére.
Hegedűs Éva, a Gránit Bank vezére és Iglódi-Csató Judit, a Tesco kommunikációs igazgatója a kvóták mellett Vémi Zoltán / Népszabadság |
Egyértelműen pozitív változás ugyanakkor, hogy egyes országokban elkezdtek a női vezetők arányának kérdésével foglalkozni. Utóbbiak közül is kiemelkedik Norvégia, ahol például a tőzsdei vállalatok vezetésében 40 százalékos kvóta kötelező. Nagy-Britanniában ajánlásokat tesznek, hogy 25 százalékos legyen a vezetésben a nők aránya. Ehhez kapcsolódóan a konferencia döntően női hallgatóságát megszavaztatták, hogy itthon szükség lenne-e kvótákra. A közönség közel azonos arányban vélte úgy, hogy ez segítene, míg a másik fele ezt a lépést nem látta szükségesnek.
A kérdés a panelbeszélgetésen részt vevőket is megosztotta. Beke Zsuzsa, a Richter Nyrt. kormányzati kapcsolatok és PR-igazgatója szerint nem kvótákra, hanem lehetőségekre van szükség. Nem az alapján kell főnököket keresni, hogy valaki nő vagy férfi, hanem a szakmai rátermettségnek kell a döntőnek lennie. Jádi-Németh Andrea, a Jádi Németh Ügyvédi Iroda ügyvezető partnere ellenben azt emelte ki, hogy Magyarország egy konzervatívabb társadalom. Ebben a kérdésben kell egy kritikus tömeg, amely a változások előmozdítása mellett van.
– Ha ezekkel a kvótákkal ezt a kritikus tömeget meg lehet teremteni, akkor hasznosnak tartom ezeket a lépéseket – fejtette ki. A kvóták felállítása mellett tette le a voksát Hegedűs Éva, a Gránit Bank alelnök-vezérigazgatója és Iglódi-Csató Judit, a Tesco-Global Áruházak kommunikációs igazgatója is.
Bruck Gábor, a Sawyer Miller Group vezetője szerint az 50-es évekhez képest nagyot változott a világ, de bőven van hova fejlődni, különösen, hogy változnak a vezetői elvárások is, hiszen új gazdasági igények születtek.
Szerinte vége a macsómentalitásnak. Azok ideje jött el, akik könnyebben változnak, s erre – úgy vélte – a nők jobban képesek.