Lassan leépül a régió nehézipara

A romániai Sometra fémöntöde ideiglenesen bezár, a Kelet-szlovákiai Gépgyárban pedig hosszas kényszerszünetet tartanak, a Kapos Atlasz építőipari gépgyártó pedig átáll a négynapos munkahétre. E hírek is jelzik, hogy a krónikus megrendeléshiány miatt mély válságba süllyedt a régió nehézipara.

Alkalmazottjai háromnegyedétől megválik és ideiglenesen bezárja kapuit Románia legtöbb szennyezőanyagot kibocsátó nagyvállalata, a kiskapusi (Copsa Mica) Sometra fémöntöde. A görög tulajdonban lévő kohászati cég 1011 alkalmazottja közül 773 elbocsátását tervezi a következő hetekben a nemzetközi  gazdasági válság miatt - írja a kolozsvári Krónika napilap szerdai  számában.

A Sometra a mintegy 3000 alkalmazottat foglalkoztató görög Mytilineos holding tagja. A kiskapusi gyár bezárása a hatalmas  veszteségek miatt már 2005-ben is felmerült, ekkor azonban az  anyavállalat a veszteségek finanszírozása mellett döntött. A céget  Románia leginkább környezetszennyező vállalataként tartják számon. A  gyár környékén 2007-ben a megengedettnél 125-ször volt magasabb a  levegő kéndioxid szennyezettsége.

Leáll a Kelet-szlovákiai Gépgyár (VSS). A vállalatvezetés döntése  értelmében áprilisban kezdődhet újra a munka a kassai üzemben. Az elmúlt két hét alatt mindössze egyetlen napot dolgoztak a gyár alkalmazottai a megrendelések hiánya miatt. Az otthon maradni  kényszerülő dolgozók alapbérük 65 százalékát kapják meg a leállás  idejére.

A márciusi teljes üzemszünetet áprilisban követheti a  termelés fokozatos visszaállítása. A cégvezetés a tömeges  elbocsátásról tárgyal a szakszervezettel. Ennek első hulláma az  irodai dolgozókat érinti, közülük mintegy 100 veszíti el munkahelyét  - nyilatkozta a pozsonyi Új Szó napilap szerdai számában Martin  Vajdicka, az igazgatótanács elnöke.

A lap összefoglalója szerint a gyár öntödéjében, ahol tömeges  elbocsátást nem terveznek, az elmúlt hetekben fejeződött be a  szerkezeti átalakítás, ám ennek ellenére egy időre ott is leáll  munka. Az egykori gépipari óriás már 2005-ben is nehéz helyzetben volt. Nem tudta törleszteni adósságait. A csődtől a J&T pénzügyi csoport mentette meg a gyárat.

A cégnek jelenleg 700 alkalmazottja van, ám néhány évvel ezelőtt  még mintegy 1400 embernek adott munkát. Az autóipari termékek 75  százalékát kivitelre gyártják, és csaknem 50 országból kapják a  megrendeléseket.
A gyár további sorsa bizonytalan. A PPF társaság, amely a cseh  Peter Kellner tulajdona, a J&T pénzügyi csoporttal február közepén  szerződésben rögzítette, hogy új ipari óriást hoznak létre. Az új  vállalat több mint 20 gyárat foglal majd magába, de a gépgyár nincs  közöttük.

Végül egy hazai vonatkozású hír: négynapos munkahetet vezetnek be a kaposvári Kapos Atlasz építőipari gépgyártó  vállalatnál. A négynapos munkahét bevezetését Gombos Attila igazgató azzal indokolta a Somogyi Hírlapnak, hogy a gazdasági-pénzügyi krízis hatására kevesebb megrendeléshez jutottak. Az e héttől bevezetett változás vélhetően  2-3 hónapig is eltarthat - közölte.

Az előzményekről a megyei napilap azt írta: a cég januárban  leállította a termelést, akkor csaknem 180 dolgozó ment szabadságra,  majd februárban négy héten át teljes munkaidőben dolgoztak a  szakemberek.  A cég nemrég központi pályázatra jelentkezett abban a reményben,  hogy állami támogatást nyernek a foglalkoztatáshoz.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.