Lassan éledő piacra számít a Praktiker
Három év súlyos, 30 százalékos forgalomcsökkenése után, 2011-ben már növekedésre számít a Praktiker. A cég tervei szerint 2013-ra újra elérhetik a válság előtti évekre jellemző öt százalékos eredményrátát. A 2010-es forgalomról még nincs végső adat, ám a Schlemmer Zoltán, a Praktiker Kft. nemrég kinevezett ügyvezető igazgatója úgy becsüli, hogy 30 milliárd forint feletti nettó forgalmat bonyolított le a cég, hozzátéve: nagy valószínűséggel veszteséggel zárják a tavalyi évet
A közeljövőről szólva Schlemmer Zoltán nem gondolja, hogy önmagában a személyi jövedelemadó-változás - az egy kulcsossá tett adó miatt a nagyobb jövedelmű rétegenek több elkölthető pénze marad - megmozdítaná a piacot, mivel a többletjövedelem tetemes részét a lakosság vélelmezhetően a devizahitelek törlesztésére fogja fordítani, és a maradék összeg is inkább az élelmiszerpiacon jelenik meg.
A jelen helyzetben, amikor ha már nem is pang, de továbbra is meglehetősen lanyha a belföldi forgalom, ráadásul az áruhitel lehetőségek rendkívül beszűkültek, a Praktiker célja a piaci pozíciójának a megszilárdítása, így az évi 4 millió vásárlójával minél erősebb, közvetlenebb kapcsolatot építsen ki. Ennek eszköze a Praktiker törzsvásárlókártya, amelynek immáron 200 ezer használója van.
Emellett a Praktiker - lényegében a hazai kiskereskedelmi piacon egyedüliként a nagy cégek közül - tovább fejleszti a webshopját, Schlemmer Zoltán szerint jelenleg forgalmuk 5 százaléka köthető a inetnethez, de szeretnék, ha rövid időn belül 8-10 százalékos legyen az elektronikus kereskedelmük forgalma. (Érdekesség egyébként, hogy az on-line kereskedelem húzóterméke évek óta a bútor szegmens, ezen belül is főleg camping bútorokat vásárolnak legnagyobb számban a neten keresztül.)
A másik csapásirány a cég stratégiájában az energiatakarékos, tudatos vásárlói kör erősítése, így a Praktiker még az idén az egész országot lefedő „zöld pont" tanácsadói hálózatot kíván létrehozni, ahol az érdeklődők ingyenesen felvilágosítást kaphatnak arról, hogy hogyan tudják minél olcsóbban felújítani a lakásukat úgy, hogy az energiatakarékosabb legyen.
Felvetésünkre, miszerint a hazai - rendkívül árérzékeny - hazai piacon a netes kereskedelem és a kiegészítő szolgáltatások egyelőre kissé légüres térben mozognak - Schlemmer Zoltán elmondta, hogy az eddigi innovációkat a cég ki tudta gazdálkodni, hosszú távon pedig a hazai piacon egyre erősebb lesz a különbség a diszkont jellegű - kifejezetten az olcsó árakra hajazó műszaki kereskedelem - ide sorolhatóak egyébként az élelmiszer profilú hipermarketek is, amelyek nagy mennyiségben tartanak vevőcsalógatónak szánt barkácstermékeket is a kínálatukban - és a kifejezetten szakáruházak között.