Százmilliós akciós bírság a Penny Marketnek
Gyakorlatilag teljesen általános jelenség volt a Penny Marketnél, hogy a vevővel többet fizettettek ki a boltban, mint amennyit a cég reklámjaiban szerepelt – derül ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) határozatából. Mivel a Penny a hazai kiskereskedelmi piac fajsúlyos szereplője, azaz a megtévesztő gyakorlat a fogyasztók széles körét érinthette, a GVH egy 100 millió forintos versenybírsággal vonta meg a Penny 2008-as akcióinak a zárómérlegét.
A bírság kiszabásakor súlyosbító elem volt, hogy a Penny tisztában volt azzal, hogy becsapja a fogyasztóit: a GVH ugyanis 2007-ben már 1 millió forintra büntette a láncot hasonló megtévesztő akciózási gyakorlata miatt. Bár a 100 milliós bírság nagynak számít – a kiskereskedelemben eddig csak a Tesco kapott egyszerre ekkora büntetést, igaz, mindjárt két alkalommal is - a Penny esete is csak egy, a futószallagon érkező, főleg a kereskedőcégek akciózási gyakorlatához kötődő „standard” fogyasztómegtévesztései közül. Így, mint a GVH-nál megtudtuk: jelenleg nemcsak a Penny ellen van folyamatban még egy eljárás, de a Lidl, az Auchan, az Obi, a Baumax, a Rossmann, és a Ysk lakberendezési áruház ellen is vizsgálatot folytat a GVH fogyasztómegtévesztési ügyben.
Mára a Profi, és a tavaly érkezett Aldi kivételével az összes nagy hiper és szupermarket illetve diszkontlánc képviselője tiszteletét tette a Versenytanács Alkotmány utcai tárgyalótermében. A GVH pedig akár egy formanyomtatványt is rendszeresíthetne az ügyeikre, a kipontozott rubrikába beírva az éppen vétkes kereskedő nevét, az érintett termékeket, illetve a bírság összegét. A jogsértés ugyanis mindig ugyanaz: az akciós újságok ajánlatával becsalogatott vásárlóknak az üzletekben a megígértnél többet kell fizetniük, vagy az akciós újság címlapján szereplő bombaáras húzótermék már régen elfogyott, mivel az akció elején is csak egy-két darab volt csak mutatóba, vagy annyi sem.
Az eljárás alá vont láncok az ilyen jellemzően azzal érvelnek, hogy több tízezer cikkelemet forgalmazó áruházak esetében az akciózásánál elkerülhetetlenül becsúszó malőrökről van szó. (Tény, hogy a polcaikon inkább csak 5-10 ezer cikkelemet tartó hazai láncok - CBA, Coop, Real - eddig nem kerültek a GVH szégyenpadjára.) Ugyanakkor hazai vásárlóerő gyengülésével az eddigieknél is nagyobb lesz az akciózási kényszer a hazai kereskedelem nagyjai között: piackutatók szerint a hazai vásárlók immáron több mint háromnegyedét az akciós újságok kínálatai vezetik – néha az orra után.