Hadüzenetet küldött a Media Saturn
A Media Markt és a Saturn áruházakat üzemeltető németeknek az éves forgalom tekintetében még nagy a lemaradásuk, hiszen 25 milliárd dolláros bevételük csaknem a fele a Best Buy 45 milliárd dollárjának. A jelentős különbség nem aggasztja Eckhard Cordest, a Media Saturn anyacégének, a Metro nagykereskedelmi láncnak a vezérigazgatóját: ha középtávon nem is, de hosszú távon már biztosan maguk mögé utasítják az amerikaiakat - állítja.
Az üzletember a The Wall Street Journalnak elmondta, hogy növekedési ütemük felülmúlja az amerikaiakét, tavaly például 71 új áruházat avattak, ebből 61-et külföldön. A Best Buynál az idén 65 új egységgel számolnak, közülük húszat az Egyesült Államokon kívül építenek fel.
A Metrót és leányait az agreszszív piacszerzés jellemzi: ahol megjelennek, villámgyorsan kiépítik állásaikat. Példa erre Oroszország, ahol 2006-ban telepedtek meg, és már húsz Media Marktot és Saturnt üzemeltetnek. Kínában még hevesebb offenzívát nyitnak: 2010-ben adják át helyi partnerükkel közösen az első Media Marktot Sanghajban, amit rövid időn belül újabb 12 követ, hogy aztán középtávon háromszáz áruházból álló lánc elemeivel teljesen behálózzák a hatalmas ázsiai országot.
Ahol az amerikaiak már megvetették a lábukat. A Best Buynak - ezen a néven - hat áruháza van Kínában, ám részben az övé a Five Star hálózat, 165 kereskedelmi egységgel. Elemzők nem tartják eleve esélytelennek a Media Saturnt a világelsőségért vívott harcban, emlékeztetve arra, hogy a gyors növekedési lehetőségekkel kecsegtető külhoni piacokon erőteljesebben teljesít, mint az elsősorban a hazai piacára fókuszáló Best Buy. A Media Saturn a 32 országban kiépített hálózattal rendelkező Metro-csoport legdinamikusabban növekvő tagja az egy áruházra eső forgalmat tekintve. Igaz, tavaly ők is gyengébben teljesítettek, 1,7 százalékkal visszaesett a forgalmuk. A szkeptikusok viszont azzal érvelnek, hogy Kína meghódítása nem lesz egyszerű feladat, s emlékeztettek arra, hogy a németeknek a japán megjelenés sem volt egy diadalmenet, és Indiában is kevesebb áruházat tudtak nyitni, mint amennyit szerettek volna. Igaz, utóbbinak piacszabályozási okai vannak, és a beszállítói lánc kiépítésével is gondok akadtak.
A két gigász rivalizálása Európán is nyomot hagy. A vén kontinensen a Media Saturn a piacvezető, ám a Best Buy az egyszer már elhalasztott belépőjét megtartja, s 2013-ra száz áruházzal "hinti meg" Európa térképét. A partraszállást Nagy-Britanniában kezdik jövő tavasszal. Az előőrs már itt van, mégpedig a Carphone Warehouse mobiltelefon-forgalmazó lánc képében, amely felerészt az amerikaiak tulajdona, és kilenc európai országban van jelen.
Eckhard Cordes szerint a Metro vállalatbirodalom fejlődési lehetőségeit nem érinti tragikusan erős kelet-közép-európai kitettsége. A gazdasági válság által keményen sújtott régió adja a Metro forgalmának 27 százalékát, emiatt az elemzők úgy vélik, a válság elmélyülése és elhúzódása aggasztó mértékben csökkentheti a konszern bevételeit, s így közvetetten a fejlesztésekre szánt keretét.
- Közép-Európa hírneve rosszabb, mint a valóság - hárítja el a baljós felvetéseket az üzleti karrierjét a Daimler-Benz AG-nél megalapozó Cordes. A világ negyedik legnagyobb nagykereskedelmi láncának számító Metro-csoport az idén negyven áruházat ad át a régióban, elsősorban Ukrajnában, és megjelenik a kazah piacon is.