A kereskedők júliustól centizik a magyar áru helyét
Az áruházláncoknál már folyik a tételes árumustra, hogy felkészüljenek a váltásra - júliustól ugyanis életbe lép a termelők, feldolgozók és a kereskedők megállapodása, miszerint az itthon is előállítható termékeknél törekedni kell arra, hogy a jelenlegi 70 százalékos részesedés helyett legalább 80 százalékos legyen a hazaiak aránya. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a felkészülést segíti, hogy kódexbarát a forint árfolyama, vagyis a gyenge magyar fizetőeszköz drágítja az importot.
Bár még nem lépett életbe a kódex, de a kereskedők máris több hazai tejet és tejterméket rendelnek - tudtuk meg Kovács Lászlótól, a Tej Terméktanács elnökétől. Ebben szerepet játszik az is, hogy az egész Európát érintő szárazságra és az emiatt dráguló takarmányozásra készülő gazdák már csökkentik a tejtermelést. Európában 0,5 százalékkal, Magyarországon 4-5 százalékkal kevesebb tejet adtak át a feldolgozóknak, mint egy évvel korábban.
A túlkínálat elmúltával ismét békesség van a tejtermelők és feldolgozók között. A közelmúltban ugyanis - értékesítési gondjai miatt - sok feldolgozó sorra mondta fel a szerződéseket, és próbáltak valamilyen kifogással kibújni a tej átvétele alól.
Az új helyzet azonban nemcsak termelői, de fogyasztói árak emelkedését is ígéri. Ráadásul a kódex köti a kereskedőt, hiszen többségében magyar árut kell tartania, s nem törheti le az árakat az olcsóbb importtal. Vámos György szerint azonban sok termelő és feldolgozó félreérti az etikai kódexben foglaltakat. Ebben nem a forgalomról, csupán a bolti (polc)felületek kitöltéséről állapodtak meg. Abban, hogy például 8 raklapon magyar UHT tej van, és csak kettőn az importtej. (A literenkénti árkülönbség megközelítheti a 100 forintot, azaz a 30 százalékot is, az utóbbi javára.) Ha elfogy az olcsóbb tej, akkor ezt a raktárról azonnal pótolják, így nem sérül a fogyasztó érdeke - aki az olcsót keresi -, és a kódexben foglaltakat is betartják.
A magyar húsipar egyelőre távol áll attól, hogy a bolti kínálat 80 százalékát hazai áruból előteremtsék. Ivicz Vilmos, a Vállalkozó Húsiparosok és Húskereskedők Szövetsége (Húscéh) elnöke elmondta, hogy a fogyasztás mintegy 60 százalékát tudják itthon előállítani a húsipari termékeknél. Hozzátette: a készítmények alapanyagának jó része is külföldről érkező hús. Egyébként a húsiparosoknak nem is a túlzott késztermékimporttal, inkább a határidőn túli fizetéssel, a kereskedelmi marketingköltségek erőszakos elvonásával van gondja. Ezekre is megoldás nyújt majd a kódex: a második fél évtől csak a kereskedelmi szolgáltatással arányos ellenérték vonható le az előre kialkudott árból.
Kiemelt jelentőségű hazai termékek
baromfi, tojás, hús, tej, gabona (malomipar, tésztaipar, sütőipar), szőlő-bor, zöldség, gyümölcs, burgonya, fűszerpaprika, méz, hal