A vevőkre hárítják az áfaemelés hatását

A magasabb áfakulcs miatt a fogyasztói árak is emelkedni fognak - ígérik a kereskedők, bár a jelenlegi pangó forgalom mellett a vállalkozóknak érdeke lenne, hogy féken tartsa az árakat. A tejnek, pékárunak viszont csökkenhet is az ára.

A kereskedők át fogják hárítani az 5 százalékos áfaemelést a vásárlókra - jelentette ki lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Vámos György szerint hiú remény a kormányzattól, hogy a kereskedőláncok közötti hagyományos árversenyben majd erodálódik az áfahatás. Az ágazatban immáron két éve csökken a forgalom, ezért egy ekkora mértékű áfaemelést nem tudnak miből kigazdálkodni a kereskedőcégek. Az áremelés tehát ténynek tekinthető, legfeljebb annak módja és időzítése kérdéses. - A Tescónál a későbbiekben döntenek arról, hogy termékenként milyen árpolitikát folytatnak - mondta Hackl Mónika szóvivő.

A CBA szóvivője, Fodor Attila szerint is áremelkedés várható, bár a jelenlegi pangó forgalom mellett a kereskedőnek érdeke lenne, hogy féken tartsa az árakat. A kereskedők ugyan megpróbálhatnak jó előre bespájzolni a hosszan eltarható, ugyanakkor keresett élelmiszertermékekből még az alacsonyabb áfakulccsal, ám a szóvivő úgy véli, az áfatörvény körüli bizonytalanság miatt - például, hogy milyen termék kerüljön a szociális alapon csökkenő áfájú termékek közé - a kereskedők eddig nem igazán mertek ilyen stratégiai felvásárlásokba bocsátkozni. A 18 százalékos áfával kapcsolatban szerencsésebbnek tartaná, ha minden alapélelmiszer-fajtából egy-egy jellemző típust, a tej, tejtermékek és a kenyérfélék mellé zöldség és húsféleséget is kiválasztanának.

Vámos György szerint a két százalékpontos áfacsökkentés jókora marketingértékkel bír a kereskedők számára, amit jó páran meg is próbálnak kiaknázni. Ez a termékkör nagyjából 350 milliárd forintos árutömeget fed le - az is elképzelhető, hogy az áfacsökkenésből származó 10-15 milliárdos bevétellel próbálják "szépíteni" a többi termék árcéduláját. Sokan emlékeztetnek ugyanakkor arra, hogy a 2006-os, 5 százalékpontos áfavágáskor a kereskedők lenyelték az így keletkező nyereséget. A Magyar Nemzeti Bank 2006 májusi inflációs jelentéséből is az derül ki, hogy az áfa mérséklésétől várt 1,4 százalék helyett csak 1 százalékkal mérséklődött a fogyasztói árszint. Vámos György szerint viszont a 2006 év végi inflációs adatokból kiolvasható, hogy hosszú távon nagyon is beépült a fogyasztói árakba ez a csökkenés. Ennél pontosabb értékelésre legfeljebb a civil fogyasztóvédőkből felállítani tervezett "áfakommandó" vállalkozhatott volna, de ebből a kormányzati elképzelésből végül semmi nem valósult meg. A pénzügyi tárca szerint az áfa érvényesítése az árakban alapvetően fogyasztóvédelmi kérdés, a fogyasztóvédelem pedig kiemelten foglalkozik majd ezzel. Az "áfakommandó" körüli hírverés elcsendesedésében szerepet játszott az is, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak (NFH) önmagában az árképzés fölött nincs ellenőrző szerepe, így legfeljebb továbbra is a civil fogyasztóvédők ellenőrizhetnék önszorgalomból július után a kereskedőket.

Az OKSZ tegnapi közleménye szerint a kiskereskedelemben idén eredetileg is 4-5 százalék körüli visszaesésre lehetet számítani, azonban az áfa miatti drágulás még inkább visszavetheti a forgalmat - így persze az abból származó áfabevételeket is. Az OKSZ arra figyelmeztet, hogy a hazai feketekereskedelmet a magas áfakulcs mellett szerezhető haszon élteti.

Blokkadás - Beárazzák a magasabb áfát
Blokkadás - Beárazzák a magasabb áfát
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.