Azt is ellopják, ami oda van betonozva
Kovács úr élete első autójával hajtott munkahelyére megszokott főútján, amikor egy jobbról érkező kisteherkocsi megállás nélkül belehajtott. Az első ijedség és felindulás után szelídebben próbálta jelezni a másik sofőrnek a stoptáblát, ám hiába. A piros nyolcszögletű eltűnt a helyéről. Tegnap még megvolt, magyarázta a rendőröknek, akik hittek is neki, de hiába, mert a felelősség megítélésénél a pillanatnyi állapot számít, ütközős partnere pedig először jár a kereszteződésnél, így joggal számított a jobbkéz-szabály adta előnyre.
Kovács úr kárához képest az útfenntartóé szinte jelentéktelen, mert egy pótlás nagyjából 20-30 ezer forintból kijön. Ennyiből azonban a közútkezelők sem úszszák meg, hiszen a lopások mellett sok jelzőtáblát és szegélykorlátot baleset miatt kell cserélni, ami évente több tízmillió forintos tétel.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésébe tartozó 30 ezer kilométeres közúthálózaton 294 ezer KRESZ-tábla van, egy átlagos sebességjelző kihelyezése 30 ezer forintba kerül, egy komolyabb installáció költsége néhány százezertől egy-kétmillió forintig terjed. A társaság évente 300 millió forintot költ az 1300-1500 ellopott vagy megrongált tábla pótlására - mondta Légrádi Veronika szóvivő.
Amióta többnyire nem alumíniumból készül, nem a jelzőtábla a sláger - napjainkban inkább az elválasztó sávban lévő vasöntvény víznyelő rácsok és aknafedlapok kelendőek, tájékoztatta lapunkat Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kommunikációs vezetője. Fogynak a pihenőhelyekre épített WC-épületek ajtajai és a kerítések is, a tolvajok által kedvelt helyeken akár ugyanott is többször kell 50-100 méternyit pótolni. Az ÁAK 696 kilométer autópályát, 186 kilométer autóutat, 23 kilométer főutat és 381 kilométer csomóponti ágat és pihenőhelyi utat kezel.
Az autópályán használt sebességkorlátozó tábla oszloppal és szerelvényekkel együtt húszezer forintba kerül, egy portálszerkezetre helyezett mátrixtábla ára 50 millió forint, ebben már benne van maga a szerkezet, több tábla, a szerelés költsége és az energiaellátás kiépítése.
Persze, nem csak lopás vagy rongálás miatt kell új táblát felszerelni. Az új szakaszoknál a forgalomba helyezési engedély határozza meg a táblázási rendet, a megengedett sebességet az útügyi műszaki előírások alapján határozzák meg, ennél figyelembe veszik az útvonal vízszintes és függőleges ívsugarait. Az is számít, hogy mekkora a belátható távolság, és hogy mennyire van közel a következő lehajtó vagy csomópont.
Meglévő utaknál minimum ötévenként kell felülvizsgálni a forgalmi rendet, de ha kiugróan sok a baleset, akkor az üzemeltetési tapasztalatok alapján is elrendelhető korlátozás. Erről a közútkezelő dönt. Az M7-es autópálya egyik szakaszán például megszüntették a sebességkorlátozást, de a veszélyjelzés maradt. Az ÁAK továbbra is azt szeretné, hogy a KRESZ-be kerüljön bele a bizonyos időjárási körülmények esetén érvényes sebességkorlátozás.