Nagy szigetelésre készül az új miniszter

Egyszerre munkát adó és spóroló épületszigetelési, energiatakarékossági fejlesztési programot szeretne meghirdetni az új nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter. Varga István szerint a most rá váró válságkezelés lényege az, hogy adott feladatra koncentrálva a leghatékonyabban, a lehető legkisebb sérülésekkel kell megoldani a problémát.

- Szellemileg, fizikailag és pszichésen is felkészültnek tartotta magát a miniszteri feladatra a gazdasági bizottság előtti meghallgatásán. Csatába készül?

- Inkább egy szokatlan évre, mert eddigi pályám során ilyen súlyos helyzetben ennyire súlyos vezetői szerepet még nem töltöttem be. Rengeteg hatás, kihívás vár rám, aminek lesznek stresszes oldalai.

- Kért gondolkodási időt?

- Másnap reggelig.

- Kellett győzködni?

- Bátran, könnyű szívvel mondtam igent. Van bennem akarat arra, hogy ha a szakmai hátterem, a gazdaságban betöltött szerepem, tapasztalatom használható a kormányzati szférában, akkor ott is megpróbáljak tenni, segíteni.

- Ön a Transparency International külső tanácsadója volt, annak a szervezetnek, amely levelet írt a miniszterelnöknek, és arra kérte, kartellügye miatt ne nevezze ki Vahl Tamást gazdasági miniszterré. Tudott erről?

Varga: Leginkább az uniós források gazdaságba áramoltatására kell koncentrálni
Varga: Leginkább az uniós források gazdaságba áramoltatására kell koncentrálni

- A hírekből értesültem róla. Vahl Tamás visszalépése egy kemény, de hozzá méltó döntés.

- Önnek pedig maradt egy tárca, amely makrogazdasággal, külgazdasággal, EU-ügyekkel, gazdaságfejlesztéssel, területfejlesztéssel, építésüggyel és innovációval foglalkozik. Mivel kezdi a munkát?

- A válságkezelés kapcsán leginkább az uniós források gazdaságba áramoltatására kell összpontosítanunk. Az, hogy nekem most lehetőségem van arra, hogy ezen a területen előrelépjünk, annak az eredménye, hogy a stratégiai tervezés, az évekre lebontott akciótervek már elkészültek. Az Új Magyarország Fejlesztési Tervből (ÚMFT) eddig 300 milliárd forintot ki is fizettek a nyerteseknek.

- Két év alatt és hétezermilliárd forintból.

- Látnunk kell, hogy ezek a programok utófinanszírozással működnek. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv 2007- 2013 közötti időszakra szól. Téves az eddigi kifizetések nagysága alapján megítélni a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség működését. Az a tervünk, hogy idén a kifizetésekkel elérjük a 800 milliárd forintot. Ez a minimumterv, ha tudunk gyorsítani, akkor több is lehet.

- Tud azon változtatni, hogy ne 7-9 hónapig kelljen az eredményekre várni, hogy ne higgyék még mindig azt az emberek, hogy kell egy minisztériumi barát a pénz elnyeréséhez?

- Hallottam, és tájékozódtam a vádakról, a feltételezésekről, amelyek az uniós pénzekkel kapcsolatosak.

- Azzal nehéz vitatkozni, hogy vannak határidők, amit az intézménynek is be kell tartaniuk.

- De ezen belül vannak a fellebbezések, jogorvoslati lehetőségek, amelyekkel a pályázók élnek, és azok kitolják a végleges döntést. A folyamat annyira összetett, sok szabálylyal terhelt, hogy ezektől eltekinteni nem áll módunkban és nincs is szándékunkban. Nyilvánvaló, hogy sokszor a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és szervezetei katolikusabbak a pápánál. Ebben a kérdésben tájékozódni fogok, és szeretnék rajta változtatni. Azt azonban látni kell, hogy egy ilyen szervezettel szemben egyszerre elvárás, hogy képes legyen megakadályozni a csalásokat, ami szigort és elővigyázatosságot feltételez, valamint gyorsan megkötni a szerződéseket, ami az adminisztráció csökkentését jelenti. Ezek ellentétes irányú hatások

- Bajnai Gordon komoly lépéseket tett azért, hogy gyorsuljanak a kifizetések, egyszerűbb legyen a rendszer, de valamiért mégsem mennek gördülékenyen az ügyek. Ön is azt mondta korábban, hogy elszomorító helyzetbe kerülnek olyan cégek, amelyek nem jutnak hozzá az elnyert támogatáshoz. Személyi konzekvenciákat is levon?

- Előbb a vizsgálat, utána az ítélet. Meg kell nézni, mi az, ami azon múlik, hogy a munkatársak nem jól vagy túlbürokratizálva, saját szerepüket felértékelve végzik munkájukat, és mi az, ami a folyamatokból adódik.

- Még a 2006-os választások idején összefogott a gazdasági elit, és Megállapodás a jövőnkért címen kiáltványt írt, amiben kiigazítást kért a kormánytól. Maga mellé tudja állítani most azokat az embereket, szervezeteket, akikkel akkor aláírt?

- Én nem a politikai törésvonalak mentén tájékozódom: nem a bal- vagy a jobboldal ellen kell csapatot szervezni vagy támogatókat verbuválni, hanem a válság ellen. Akkoriban a háttérben az volt az igény, hogy együtt cselekedjünk az országért, olyan hosszú távú célokat jelöljünk ki, amelyekkel minél többen egyetértenek. A reformokra hívtuk fel a politika figyelmét. Most anynyival összetettebb a helyzetem, hogy a kormánynak rövid távú, válságkezelő feladatai is vannak, munkahelyeket megóvni, családok létfeltételeit megőrizni és biztosítani a gazdaság számára a nehéz idők túlélését.

- Azt mondták akkor, amennyiben a megfogalmazott területeken - államháztartás, adó, egészségügy, oktatás - nem történik változás, Magyarország menthetetlenül lemarad az EU-tól.

- Tény, hogy az alapvető szerkezeti változások elmaradtak. A kormányprogramban egyébként felülvizsgáljuk azokat a reformokat, amelyekkel elkerülhető lesz az a ciklikusság, amely szerint Magyarország 10-15 évenként eljut oda, hogy többet költ, mint amenynyit termel, és kritikus helyzetbe kerül. Tudati reformot is végre kell hajtani azért, hogy megint legyen becsülete a munkának és a termelésnek.

- Tehát maga mellé tudja állítani a gazdasági elitet? A 2006-os aláírók között vannak olyanok, akiknek a kormány csak úgy tud jót tenni, ha lemond.

- Nem kívánok a sajtó útján üzenni nekik. Természetesen tervezem azon konzultációk folytatását, amit az előző miniszterek elkezdtek a társadalmi és üzleti szférával. Még a másik oldalon állva láttam, hogy valóban vannak koncepciók, elképzelések, alternatív javaslatok. Most arra szeretném a dialógust használni, hogy nézzünk meg a konkrét helyzeteket, amelyekre konkrét megoldási javaslatokat várok.

- Milyen szerepet szán önnek a miniszterelnök. Végrehajtóit, vagy lehetnek önálló kezdeményezései?

- A szerep egyik része szerint minél sikeresebbé kell tennem a válságkezelő programot. Ha azonban felmerülnek olyan témák, amelyek az ország jövője szempontjából előremutatóak, a miniszterelnök nem zárkózik el előlük.

- Gondol valamire?

- A válságkezelés egyik területe az 1800 milliárd forintos építőipari program, amit uniós forrásokra alapozunk. Sokat foglalkoztam a fenntartható fejlődés kérdésével, a szívemhez nőtt a téma, mint ahogyan azt is fontosnak tartom, hogy csökkenjen az ország energiaipari kiszolgáltatottsága. A három téma összekapcsolásából lehetne kidolgozni egy a panelprogramhoz hasonló épületszigetelési, épületenergetikai fejlesztési programot. Ez ugyanis megrendeléshez juttatná az építőipart, segítené a fenntartható fejlődés megvalósítását az energiahatékonyság révén, ugyanakkor kevesebb fogyasztás kisebb kitettséget jelent Magyarországnak is.

- Kívülről ilyennek képzelte a munkát?

- A válságmenedzselés mindig arról szól, hogy egy adott feladatra kell összpontosítani, és azt minél hatékonyabban elvégezni. Az persze kérdés, az ember mennyire tudja megtartani saját értékrendjét, amikor konfliktus van, és dönteni kell. Bízom a csapatomban, hogy tudja, mi a feladata.

- Az eddigi válságkezeléssel elégedett?

- A meghirdetett programok jó irányba visznek, de azt elvárni túlzás lenne, hogy ezek egyik napról a másikra bekerülnek a rendszerbe, és mindezt úgy, hogy kiállják a biztonság, a megbízhatóság, a garancia, a pénzügyi elszámoltathatóság próbáját is.

- Akkor mire lesz elég ez az egy év?

- Arra, hogy a válságkezelő programot elindítsuk, a megkezdett intézkedéseket tovább vigyük, felgyorsítsuk, 15-20, nemzetközi bizalmat is erősítő külföldi befektetőt vonzzunk Magyarországra. Az ITD Hungary közreműködésével az elmúlt évben Magyarországra közel 500 milliárd forint külföldi befektetés érkezett, és több mint nyolcezer új munkahely jött létre.

- Azok a hazai nagyvállalatok, amelyek a válság miatt bajban vannak, azonnal kérik a kormányzati segítséget.

- Ezek olyan cégek, amelyek nemzetgazdasági szempontból fontosak.

- Dunaferr, BorsodChem, Nitrogénművek, Herz...

- És mások, de nem akarom nyilvánosságra hozni a névsort, mert az információk bizalmasak. Az esetükben az a kérdés, nekik milyen terveik, elképzeléseik vannak a kialakult helyzet megváltoztatására. Ha vannak, akkor hol tud belépni a minisztérium a Magyar Fejlesztési Bankkal karöltve, és garanciát, hitelt, állami részvételt, üzleti tervek kidolgozását nyújthatja. Hangsúlyozom, partnerségről van szó.

- Nehéz lesz egy év múlva felállni a miniszteri székből?

- Ha jól megy, sikeres lesz a válságkezelés, akkor biztosan szívfájdító lesz. A magyar gazdaság szempontjából azt kívánom, egy év múlva legyen nehéz abbahagyni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.