Csődvédelemben a Chrysler
Kérdés: túléli-e egyáltalán az észak-amerikai piacra beszorult - és annak zavarai miatt a tönk szélére került - Chrysler a 70-es évek óta immár negyedik legnagyobb válságát. A gyártót felosztották: az UAW ágazati szakszervezet nyugdíjasainak alapja 55, az olasz Fiat 35, az amerikai, illetve a kanadai kormány pedig nyolc, illetve két százalékot kaphat a cégben. Ezzel - jelentős veszteségekkel - kiszáll a két eddigi tulajdonos, a Cerberus kockázati tőketársaság, illetve a német Daimler. A detroiti autógyártók napról napra újabb fejfájást okoznak Barack Obama kormányának. Az elnök ennek ellenére azt mondta az elnöksége 100 napját lezáró sajtókonferencián: a Chrysler életképességét illetően optimistább, mint egy hónapja.
- Nem akarok autógyárakat, bankokat működtetni... Van más dolgom elég... Nem vagyok autómérnök, nem tudom, hogy kell megfizethető hibridautót létrehozni. De azt tudom, hogy ha a japánoknak sikerült, akkor nekünk is mennie kell - felelte arra a kérdésre, hogyan érzi magát az elszaporodó államosítások kapcsán.
A hitelezők a csődbíróságon harcolhatnak több mint kétmilliárd dollárjukért. Várhatóan a Fiat jelöl új vezérigazgatót a cég élére Robert Nardelli helyére. A garancialevelekért az állam felelősséget vállal, miközben a vállalatnál a szerkezetátalakítás részeként további leépítésekkel kell számolni.
Az "olaszos Chrysler autók" legkorábban 2011-ben jelenhetnek meg az észak-amerikai piacon, de kérdés: a kis fogyasztás elég lesz-e a kisautók sikeréhez, melyek nem túl népszerűek Amerikában.