Optimista válságkép a Benettonnál
- 155 millió euró nyereséget jelentettek 2008-ra, amiből még osztalékfizetésre is futja. De mit várnak az idei évtől?
- Még durva becslésekbe sem bocsátkozom, mert a válság tény, de hogy meddig tart és milyen súlyos, az messze nem. Nem ülhetünk a babérjainkon. Energiáinkat a hatékonyság növelésére, a költségeink csökkentésére és a fejlesztésekre fordítjuk - utóbbira legalább annyit fogunk idén költeni, mint tavaly.
- De optimisták, ha osztalékot fizetnek. Nyitottak egy sor üzletet a régiónkban. Van gyógyírjük a válságra?
- Koncentrálunk az alaptevékenységünkre: a termelésre és annak nyereségesen tartására. Hosszú távú vízióm a munka értékének növelése. Ami a régiós fejlesztéseket illeti, előre gondolkodunk. A helyi értékesítés volumene meg sem közelíti a fejlettebb piacokét, a növekedés viszont nagyobb. Magyarországon 15 üzletünk van. Noha ezt a régiót speciális okok miatt jobban érinti a válság, mint Európa más részeit, addig a cégünkre vetítve pontosan ugyanazok a folyamatok zajlottak le itt, mint a fejlett piacokon.
- És mik ezek?
- Az emberek kevesebbet költenek - a mi boltjainkban is. Ezért tovább kell fejleszteni a minőséget és a vásárlók elégedettségét.
- Közgazdászok kedvelt szlogenje, hogy a válság gyógyírja az innováció. Mit jelent ez a divatiparban?
- A minőségi termékeket és szolgáltatásokat, valamint, mivel a divat egyben életérzés is, megfelelő kommunikációs technikákat.
- Vagyis cégük visszatér a provokatív reklámkampányokhoz, melyek olcsók, de nagy hírverést jelentenek?
- Mindig is máshogy csináltuk, mint a többiek. Hogy egyes akcióink polgárpukkasztóak vagy provokatívak lesznek, nem állíthatom.
- Mit kommunikálhat magáról egy divatcég, amikor a válság közepette minden divatra elköltött eurócent öncélúnak és haszontalannak látszik?
- Hogy a vásárlóink nemcsak terméket vesznek, hanem hozzájárulnak mindazon társadalmi aktivitáshoz, amit egész évben kifejtünk. Például tehetséges fiatal építészekkel terveztettük boltjainkat, így kaptak lehetőséget a bemutatkozásra. Azt sosem hangsúlyozzuk, hogy milyen jótékonysági akcióink vannak, mert az ilyenek a cég életének szerves részét képezik.
A Benetton-csoport márkái: United Colors of Benetton, Sisley, Playlife 120 ország, 6200 üzlet. Árbevétel: 2,1 Mrd euró. Profit (adózás után): 155 millió euró. Osztalék: 0,28 euró részvényenként.