Négyezer kilométer egy liter üzemanyaggal

Húsz ország kétszáz csapata között két magyar jármű is indul a 25. eco-marathon versenyen. A cél: minél kisebb fogyasztású autót előállítani. Egy svájci egyetemista csapat tartja a csúcsot: szerkezetük egyliternyi üzemanyaggal 3836 kilométerre jutott.

Hazánkból a győri Széchenyi István Egyetem és a Budapesti Műszaki Főiskola mérnökhallgatói állnak rajthoz a németországi Lausitzban megrendezendő 25. Shell Eco-marathon versenyen. Egyik csapat sem újonc: már tavaly is részt vettek a viadalon, ahol a Széchenyi Egyetem csapata megnyerte a napenergiával hajtott járművek versenyét a Városi Koncepció kategóriában.

A győriek Szenergy Team nevű csapata miközben megtartott néhány, már a tavalyi évben is alkalmazott, kiemelkedő újítást, teljesen új járművet épített. Elsősorban a kompozit karosszériának köszönhetően idén még könnyebb autóval állhatnak a rajtvonalhoz az akár a városi közlekedésre is alkalmas járművek versenyében. Varga Zoltán csapatvezető mérnöktől tudjuk, hogy a közel hét négyzetméteres napelemrendszer csúcsteljesítménye 1000 watt, a gyakorlatban azonban 600 wattot tud az 5,5 millió forintból épített, 147 kilós autó. A szabályok szerint a járgánynak a legalább 50 kg-os sofőrrel óránként 24,5 kilométeres sebességet kell elérnie.

A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Karának csapata 2009-ben is a Prototípusok kategóriában nevezett, és még a tavalyinál is áramvonalasabb, izgalmasabb autót épített. A biciklikerekeken guruló, benzinüzemű járművet átalakított robogómotorral látták el, miközben a legmodernebb anyagok használatának köszönhetően 25 százalékkal csökkent a karosszéria és a váz súlya. (Az autó teljes tömege ötven kilónál kevesebb.) A budapestiek célja, hogy az egyliternyi üzemanyaggal a tavalyi 176 km három-négyszeresét tegyék meg.

- A programban való részvétel nem csak azt jelenti, hogy hallgatóink összemérhetik tudásukat, felkészültségüket a világ más tájáról érkezőkkel - mondja Körtvélyesi Géza, a Budapesti Műszaki Főiskola docense. A több hónapon át tartó munka jó alkalom az elméleti tudás és a praktikum ötvözésére. Ez az, amit egy műszaki felsőoktatási intézmény egyedül nem tud a diákjainak megadni.

Felvetődik, hogy mikor lehet ezekből a tanulmányautókból mindennapos közlekedési eszköz. Varga Zoltán szerint a foszszilis üzemanyagok terén egy újabb árrobbanás mindenképpen új helyzetet teremtene. Ha ez bekövetkezik, gyorsan elterjednek az elektromos autók.

Benzinmotoros és napelemes modellek
Benzinmotoros és napelemes modellek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.