Pontiac, Good Bye!
A Pontiac 1942-ben az ötödik legnépszerűbb márka volt az USA-ban, az igazi amerikai izomautó-ikon GTO modellt a hatvanas években mutatták be, és igen sikeres volt a piacon: az 1978-as csúcsévben közel kilencszázezer Pontiac kelt el. Kelendő volt a TranSSport buszlimuzin is, mely a konszern stratégiájának megfelelően csak jelvényében különbözött testvérmodelljétől, a Chevrolet Luminától és az Oldsmobile Silhouett-től, hiszen egy gyártósoron készültek, ami gazdaságossá tette előállításukat, ám ezzel már elkezdett töredezni a márkáról kialakított kép.
A következő Pontiacok már bukásra voltak ítélve: nem véletlenül választották meg az Aztek sportos terepjárót a világ legrondább autójának. A márka népszerűsége azért is esett, mert egyik nemzedéknek sem kellettek már modelljei: 2008-ban 267 ezer darabot adtak el az Egyesült Államokban, ami 43,5 százalékos zuhanás egy év alatt, miközben a piaci kereslet 38,4 százalékkal esett. 2008 első négy hónapjában még 75,4 ezer, idén már csak 23,6 ezer Pontiac készült.
A konszern vezetése várhatóan a jövő héten jelenti be hivatalosan a márka megszüntetését. Nincs más választása, mert ez is az egyik feltététele az állami mentőcsomagnak. A 15,4 milliárdos segítséget élvező General Motors nem sokat meditálhatott a márka sorsán, hiszen az amerikai államkincstárnak tett februárt 17-i ajánlata szerint csak négy márkát tartana meg, ezek között van a Buick, a Cadillac, a Chevrolet és a terepjárókat, valamint a haszonjárműveket gyártó GMC. A döntéshozók már korábban sem tartották elég agresszívnek a szerkezetváltást, ezért megtagadtak egy 16,6 milliárd dolláros többletsegélyt, többek között emiatt kellett távoznia Rick Wagoner konszernelnöknek.
A GM-nek rendelkezésére állna egy 13,4 milliárd dolláros állami kölcsön, amit még Bush elnök hagyott jóvá, ebből kétmilliárd dollárt már garantált az Egyesült Államok kincstára a júliusi átszervezésig, de ennek ára van. A tervek szerint 2010 végére még tíz üzemet be kell zárni, így maradna négy márka és 34 üzem. A General Motors már szabadulna a Saab, a Hummer és a Saturn márkáitól is: előbbiekre van több kínai jelentkező, utóbbit pedig amerikai pénzügyi befektetők és márkakereskedők vennék meg, az már kérdés, hogy mi lesz a sorsa a szanálási terv keretében utcára kerülő 47 ezer autógyári munkásnak.