A repülés a neten kezdődik
Több mint ötven százalékkal nőtt az interneten bankkártyával vásárolt repülőjegyek mennyisége az elmúlt egy évben. Noha egységes iparági statisztikák nincsenek, de a növekedést jól mutatja, hogy például a Malévnál tavaly tíz százalékot tett ki a cég honlapján megváltott jegyek aránya, míg idén márciusban ez az arány már 16 százalék volt.
A British Airways esetében ez az arány 19,5 százalék, s hasonló adatot közölt lapunkkal a Lufthansa is. Érdekesség, hogy a brit légitársaság utasainak 11,5 százaléka már a becsekkolást is az interneten intézi. A "tényleges" arány ennél jóval nagyobb, a légitársaságok által közölt számok ugyanis csak az adott társaság honlapján készített foglalások arányára vonatkoznak, a teljes jegyértékesítés arányában.
Csakhogy számos más honlap is lehetőséget ad online foglalásra és kártyás fizetésre, ezekhez a legtöbb esetben egy utazási iroda (akár virtuális) biztosítja a hátteret, így az itteni vásárlások utazási irodai (BSP) értékesítésként jelennek meg a társaságok statisztikáiban, s erre vonatkozóan a légitársaságokat tömörítő világszervezetnek sincsen pontos statisztikája. Piackutatók akár 40 százalékos arányt sem tartanak kizártnak.
A diszkont-légitársaságoknál már lényegében egyeduralkodó az internet és ehhez kapcsolódva a kártyahasználat. A fapados légitársaságoknál a kártyás vásárlás aránya jóval kilencven százalék fölött van. Ezeknél a cégeknél jószerével csak az üzleti ügyfelek fizetnek más módon.
A repülőjegyek bankkártyás fizetését nagyban segíti, hogy a légitársaságok ma már gyakorlatilag nem bocsátanak ki papírjegyet, azaz a neten kártyával fizetett jegyeket az utas e-mailben azonnal meg is kapja, tehát a jegyvásárlás teljes egészében a fotelből intézhető. Komoly előnye a kártyahasználatnak, hogy a repülőjegyek módosítása is könynyen elvégezhető - pedig korábban ez bonyolult folyamat volt.