A Chrysler-csőd, a Ford a megmenekülés előtt
Számos példa van rá, hogy cégek és magánszemélyek is talpra tudtak állni a csődeljárások nyomán: a bíróság a hitelezők távol tartásával levegőhöz juttatja az adóst. De az autógyártók esetében a fő félelem az, hogy csődbe jutott cégtől senki nem vesz gépkocsit, például a garancialevelek kapcsán érzett bizonytalanságok miatt. Az eladási mutatók már így is katasztrofálisak: a Chrysler globálisan 46 százalékkal kevesebb autót értékesített az első negyedévben, mint egy évvel korábban.
A hazai piacvezető General Motors esetében a Fehér Ház is a csődeljárást tartja a legjobb megoldásnak, de még egy bő hónapja van a bizonyításra. Eladási mutatói a legutóbbi kimutatás szerint 49 százalékkal romlottak, és a jelek szerint lemondott arról, hogy ezen jelentősen javítson. Inkább arra törekszik, hogy az észak-amerikai eladások mostani éves szintje - 10 millió eladott gépkocsi - mellett is talpon tudjon maradni. A tervek szerint 13 gyáregysége leáll hosszú hetekre, ami 190 ezer jármű gyártását érinti május és július között. A GM-hez tartozó Opel iránt a Fiat szintén érdeklődik; erről tárgyalások folynak Berlinben.
Megmenekülni látszik viszont a második legnagyobb amerikai gyártó, a Ford, amely pénteken az elemzői várakozásoknál kisebb, 1,8 milliárd dolláros veszteséget jelentett. Eladásai 43 százalékkal csökkentek. A detroiti hármak közül a Ford az egyetlen, amely csak tartalék hitelért állt sorba, miközben 10 milliárd dollárral csökkentette tartozásait, amerikai termelését pedig a felére faragta le. Ezzel együtt, mint bejelentette, készül a GM és a Chrysler csődjére. Ez akkor érinti különösen kellemetlenül, ha a két riválissal bedől a beszállítói hálózat is.
A hírek hatására 16,5 százalékkal emelkedett a Ford árfolyama.