Malév: lehívta az állam a garanciát

A magyar állam teljes egészében lehívta a mai árfolyamon 9,5 milliárd forintos bankgaranciát, amit még a Malév privatizációjakor adott a vevő AirBridge. Az ügy pikantériája, hogy a garancia mögött álló Vnyesekonombank (VEB) időközben a Malév kisebbségi tulajdonosa lett.

Az utolsó centig lehívta a magyar állam azt a 32 millió eurónyi bankgaranciát, amelyet még a Malév 2007 elején zárult privatizációjakor adott a vevő Borisz Abramovics nevével fémjelzett AirBridge Zrt. Érdekesség, hogy a biztosíték mögött álló Vnyesekonombank időközben az AirBridge révén a Malév kisebbségi tulajdonosává lépett elő.

Eladásakor a Malév nemcsak a magyar államnak, hanem az Európai Fejlesztési Banknak is tartozott. Utóbbitól felvett hiteleire a magyar állam garanciát vállalt. Ezek, valamint az állam közvetlen követelései miatt írták elő a 32 millió eurós, azonnal lehívható bankgaranciát.

A magyar légitársaság akkor került - részben - a garanciát adó VEB birtokába, amikor Borisz Abramovics fizetésképtelenné vált. Az orosz-magyar kormányközi tárgyalásokon dőlt el, hogy a társaságot addig is hitelező VEB veszi át a Malévot birtokló AirBridge kisebbségi tulajdonrészét.

Mivel a Malév több pénzügyi kötelezettségét is megszegte, február elején lehívtak a bankgaranciából négymillió eurót - mondta lapunknak Tátrai Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója, hozzátéve: a pénz még nem érkezett meg, ám időközben kezdeményezték a maradék 28 millió euró lehívását is.

Sajátos helyzet, hogy a bankgaranciát nyújtó hitelintézet és a kisebbségi tulajdonos immáron egy és ugyanaz, így a mai árfolyamon kilenc és fél milliárd forinttal voltaképpen a Malév pénzügyi helyzetét is direkt módon rendezhetné a VEB. Úgy tudjuk, az államnak nem lenne ellenére, ha a pénzből feltőkésítenék a Malévot az oroszok.

Miután a Malév közgyűlése még márciusban mintegy hárommilliárdos tőkeemelésről döntött, szakértők szerint a cég saját tőkéje jelenleg mínusz 10 és 11 milliárd között lehet. A 2008-as üzleti évről még nincsenek adatok, de a mérleg szerinti eredmény várhatóan 7-8 milliárd közötti veszteség lesz.

A pénzt a VEB közvetlenül a Malév működtetésére is fordíthatná, ám erre jelenleg nincs szükség, hiszen áprilistól szeptemberig az üzemelés nyereséges, azaz ebben az időszakban elég készpénz folyik be a normál működésből is.

Egyelőre nem született döntés arról, hogy az MNV Zrt. megvásárolja-e a Malév földi kiszolgáló cégét, a Malév Ground Handlinget: bár az előleget már kifizették a Malévnak, s a tárgyalásokat eredetileg most kellett volna lezárni, ezt a határidőt Veres János pénzügyminiszter nemrég egy hónappal meghosszabbította.

A Malév időközben kifizetett egy újabb Q400 repülőgépet is, s döntöttek további kettő finanszírozásáról is: ha ezek a gépek megérkeznek Budapestre, a cég jelentős üzemeltetési költségtől szabadulhat meg.

Abramovics helyére bankárok érkeztek
Abramovics helyére bankárok érkeztek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.