A brit Munkáspárt választási sikere a tét
Nem bizonyult szerencsés számnak a 13-as a brit kormánypártnak. Az 1997. május 1-jei megválasztása óta sorrendben tizenharmadikként készített költségvetés a korábbiaknál összehasonlíthatatlanul nehezebb helyzetben került a parlament elé. Még mielőtt Alistair Darling híres vörös miniszteri táskájával elindult volna az alsóházhoz vezető rövid útra, nyilvánosságra került, hogy a munkanélküliség 1991 óta a legmagasabb negyedéves mértékben, 177 ezerrel, 2,1 millióra emelkedett. A hangulaton az sem segített, hogy a Nemzetközi Valutaalap egy nappal korábban 200 milliárd fontban határozta meg a brit bankoknak nyújtott mentőöv költségét. Igaz, az adatot később szégyenszemre visszavonta, és a helyes szám 60 milliárd fontra tehető.
A kellemetlen tények sorába tartozott, hogy az állam nettó hitelfinanszírozási igénye az idén eléri a 175 milliárd fontot, azaz a költségvetés hiánya a GDP 12,4 százalékának felel meg. Négy év alatt összesen 606 milliárdot tesz ki ez a kötelezettség. A második világháború óta a legmagasabb, 3,5 százalékos a nemzetgazdaság idei visszaesése, de biztató, hogy 2010-ben elindulhat a lassú, 1,25 százalékos növekedés.
A pénzügyi kényszerzubbony ellenére a kormány nem adja fel szociális érzékenységét igazoló programját. A legrászorultabbak támogatására egymilliárd fontot áldoz a költségvetés új önkormányzati bérlakások építésére, a hitelhiány miatt leállt beruházások újrakezdésére. A pénzügyminiszter reményei szerint "tisztességes, virágzó és fenntartható jövőt" elősegítő büdzsé kétmilliárd fontot irányoz elő új munkahelyek teremtésére és a létezők megőrzésére.
Az emelkedő költségek ellentételezéséhez a tervezettnél korábban és meredekebben, 2010 áprilisától 50 százalékra emelkedik a személyi jövedelemadó felső határa, amelynek küszöbét 150 ezer fontban állapítják meg (ez nagyjából az átlagfizetés hatszorosa). A költségvetés ezúttal is megdrágítja az alkohol- és dohányfogyasztást: a jövedéki adó azonnali hatállyal két százalékkal emelkedik, s a növekvő benzinjáradékkal az autósokat is a megsarcolják.
A kormány zöldelkötelezettségét bizonyítja az 500 millió fontos környezetvédelmi csomag. A tíz évnél idősebb, légszennyező személygépkocsik és kisteherautók tulajdonosai 2000 font támogatást kapnak, ha új, korszerű járgányra térnek át.
A büdzsére a Konzervatív Párt nevében annak vezetője, David Cameron reagált. Súlyos szavakkal bírálta a kormányt, mondván, "soha többé nem állíthatja magáról, hogy ért a gazdasághoz", hiszen "nem javította meg a tetőt, amíg még sütött a nap". Hozzátette, "Nagy-Britannia nem engedhet meg magának még öt év munkáspárti kormányzást".