Lassul a nagy autómenetelés
Zéró emisszió, vagyis szupertiszta és nulla károsanyag-kibocsátású autókra bukik a pekingi adminisztráció, és a többi nagyváros vezetése, mert már a legfelsőbb szinten is érzik, hogy valami nagyon bűzlik az utakon, különösen a fővárosban, ahol még az olimpia idejére bevezetett forgalomkorlátozásokkal sem sikerült jelentősen megtisztítani a levegőt.
Már 2008 elején sárga matricával jelölték az európai szabványoknak meg nem felelő járműveket, melyek januártól már nem közlekedhetnek Peking ötödik körgyűrűjén belül, októbertől pedig a városhatárnak tekintető hatodik körgyűrűn kívül kell leparkolniuk.
A 3,5 millió pekingi rendszámos autóból minden tizedik sárga matricás környezetvédelmi besorolású, ezek kitiltásával évente negyedmillió tonnával kevesebb káros anyag kerül a Peking légterébe.
Anyagilag is ösztönzik az elavult gépjárműpark korszerűsítését: típustól és életkortól függően 5000 és 25 000 jüan (17 ezer és 900 ezer forint) között összeggel támogatja a városvezetés azokat, akik kivonják a forgalomból környezetszennyező autójukat. Programra első lépcsőben egymilliárd jüant ( 34 milliárd forint) szavaztak meg. A környezetvédő program részeként több európai márkával működik együtt a kínai adminisztráció villanyautók közös fejlesztésében, gyártásában és forgalmazásában. A héten a Renault-Nissan konszernnel állapodott meg az Ipari és Információs-technológiai Minisztérium ZEV, vagyis nulla károsanyag-kibocsátású járművek tizenhárom városban történő működtetésében.
A villanyhajtású járművek tömeges elterjedésére azonban 2011 előtt nem lehet számítani, közben szaporodnak a hagyományos járművek, mert a mobilitás tempója nem lassult. Csak a 17 millió lakosú kínai fővárosban naponta 1500 új autót helyeznek forgalomba.
A tavalyi utolsó negyedévben lassultak az újautó-eladások Kínában, 2009-ben viszont ismét gázra léphettek a kereskedők, mert márciusban 1,026 millió új gépkocsi kelt el, ami új havi rekord. A korábbi csúcs 1,06 millió volt. Idén márciusban a 772,4 ezres személyautó-piac 10,3 százalékkal nőtt: a General Motors modelljeiből 137 ezer, Volkswagenekből 112 ezer kel el, ami az előbbi esetében 24,6 százalékos, a német konszernnél 6 százalékos emelkedést jelent.
A kínai piacon négy év alatt megkétszereződtek az eladások, ami 2008-ben 8,8 millió, tavaly pedig 9,4 millió új autót jelentett. A korábbi évek két számjegyű növekedésével szemben idén legfeljebb 1-2 százalékkal bővülésről, összesen 9,5 millió gépkocsiról szólnak az előrejelzések, ami jelzi, hogy lassul a nagy kínai menetelés.
Miközben a tömegautók eladási tempója lassul, az átlagnál gyorsabban nőnek a drága luxusautók és sportkocsik eladásai: egy év alatt 70 százalékkal több Maserati és Ferrari kelt el. Az sem véletlen, hogy Kínában tartotta a négyüléses Panamera világpremierjét a Porsche, nem is akárhol, a 474 méter magas sanghaji pénzügyi központ tetején. (B. J.)